Nyheter

Smaker ikke om melk er utgått på dato

En ny undersøkelse viser at nordmenn ikke smaker forskjell på fersk melk, og melk som har gått ut på dato.

Publisert Sist oppdatert

Den dokumenterer også at datoredselen sitter i hodet. En stor holdningsendring hos forbrukerne må til for å redusere matsvinnet, mener Q-Meieriene, som har bestilt undersøkelsen.

– Hvert år kastes det omlag 100 millioner liter melk i Norge. Vi ville undersøke hva som var årsaken til dette store problemet. Nå fikk vi endelig bekreftet svart på hvitt det mange har trodd. Nordmenn smaker ikke forskjellen på fersk og utgått melk. Fordommene sitter kun i hodet, sier Q-sjefen Bent Myrdahl i en pressemelding.

Undersøkelsen er gjennomført av analysebyrået Alt Om Smak på vegne av Q-Meieriene. 107 respondenter ble invitert til å smaksteste seks forskjellige melkeprøver. Det de ikke visste var at flere av prøvene bestod av utgått melk.

– En slik undersøkelse har vi aldri hatt tidligere. Vi hadde en hypotese om at folk flest fokuserer blindt på datomerkingen, uten å stole på sansene sine. Eksperimentet viser at melk ofte er fullt drikkelig selv om den har passert «best før»-datoen. Flere likte til og med den utgåtte melken best, sier Myrdahl.

Folk kjenner ikke forskjell, men endrer svarene når de får informasjon om dato

Første del av eksperimentet var en blindtest, hvor deltakerne ble bedt om å vurdere egenskaper som smak, lukt og konsistens i tre glass med melk. Ett av glassene inneholdt fersk melk, de to andre hadde melk som var tre dager og fem dager over datomerkingen.

Asgeir Nikolai Nilsen er leder av analysebyrået Alt Om Smak som gjennomførte smakstesten. Han har forsket på smak i 18 år, og poengterer at testen vitenskapelig beviser at datoredselen sitter i hodet.

I andre del av eksperimentet fikk deltakerne servert de samme tre glassene, men denne gangen med informasjon om melken var fersk eller utgått på dato. Det deltakerne ikke visste var derimot at melken de ble fortalt var fersk, egentlig var utgått på dato. Og motsatt for den ene utgåtte melken.

– Når vi i andre del av eksperimentet fortalte respondentene hva de drakk, endret de svarene sine. De bedømte nå den ferske melken som friskere, selv om det var gammel melk, sier Nilsen.

Hvert år kastes det omlag 100 millioner liter melk i Norge. Det er like mye som produksjonen fra 14.000 kuer. Q-sjefen håper eksperimentet kan være starten på en holdningsendring blant forbrukerne, og slutte å bruke et datotall som et stoppskilt for å drikke melk.

Powered by Labrador CMS