Nyheter

Solstråle tar styring

TROMSØ: To ganger er hun kåret til årets distriktssjef, og like mange ganger har hun levert årets kjøpmann til Narvesen. Harrieth Henriksen fra Tromsø er både solstråle, inspirator og rivjern i Reitan Servicehandel.

Publisert Sist oppdatert

Harrieth Henriksen har bygd opp et kjøpmannslag som er blant de sterkeste i Reitan Servicehandel. I en krydderblanding av nordnorsk frodighet, humør, klare meldinger og steintøffe krav, leder hun butikklaget i Troms. Det består av 26 Narvesen og to 7-Eleven. Veksten er på 10 prosent, og 2007 blir et nytt rekordår.

Selv kaller hun seg bare solstråle, og det på fullt alvor. - Det med solstråle er et bevisst valg, og et signal om hva jeg står for og hva jeg ønsker. Det er rett og slett en leveregel og et verdigrunnlag. Vi er tre salgssjefer i Nord-Norge (tidligere het det distriktssjefer, journ. anm.), alle jenter, som har samlet oss rundt solstråletenkingen. Har du ikke en positiv innstilling, får du heller ingenting til. Jeg tror det smitter over på kjøpmennene mine, sier Harrieth Henriksen mens hun kjører gjennom Tromsø sentrum på vei til et butikkbesøk.

Hvert eneste år har kjøpmannslaget tatt nye andeler og vokst mer enn markedet. I fjor fikk butikkene i Troms et varesalg på 150 millioner kroner, og i år er prognosen 162 millioner.

BURDE VÆRT KLONET

Flere butikker har en enda større vekst, som Jan-Børre Håheim. Han driver Narvesen på Farmen i Tromsø, som har hatt en vekst på bratte 73 prosent. Salget ligger på mellom 350 000 og 400 000 kroner per uke. Det betyr penger i kassen, både for kjøpmannen og kjeden. - Jeg tjener godt, og det fortjener jeg, også. Jeg har tatt signalene og kjørt på, sier Jan-Børre Håheim. - Han burde vært klonet! Han gjør det bra, han hjelper andre kjøpmenn og stiller opp når det er behov for det. Kjøpmenn som ikke vil dele erfaringer fra butikken sin med andre, passer rett og slett ikke inn hos meg. Jeg sa det samme da jeg kom fra riksmøtet. Den som ikke nå er inspirert, bør finne seg noe annet å gjøre, sier Harrieth Henriksen, og blikket viser at hun kan mer enn å skinne som en sol.

UTENFORLANDET

Hun har selv vært kjøpmann, både i og utenfor kjedemakten. For 18 år siden var hun kjøpmann i Narvesen, men etter fire år hoppet hun av fordi hun ikke ville være avhengig av andre enn seg selv. I seks år drev hun en egen kiosk, før hun solgte til Narvesen . - Jeg vet alt om å være utenfor, med mye arbeid og lite penger. Om å ha alle rollene selv og få lite oppfølgning fra industrien. Hvis folk mener det er drømmen, kan jeg godt bidra med noen erfaringer, sier Henriksen. To ganger er hun kåret til årets distriktssjef, og to ganger har hun levert årets kjøpmann. På siste riksemøte ble Kenneth Lorentzen fra Harstad årets kjøpmann i Narvesen. - Kjempefortjent! Ham er det jeg som har laga! Han er et bevis hvor godt det kan gå dersom du bestemmer deg for noe og går for det. Vi peser hverandre og hjelper hverandre, sier Harrieth Lorentzen til Handelsbladet FK. Nå har hun og laget tatt i bruk det nye lederverktøyet som er utviklet for kjøpmennene.

- Det er lett å drukne i hverdagen. Det handler om å løfte kjøpmannen over i lederrollen, sier Henriksen.

- Uroen som en periode preget kjøpmannslaget til Reitan, hvordan har du opplevd det?

- Det var nok en nødvendighet at det ble gått noen runder og at det ble en endring. Han Magnus (Reitan) har hatt store ører og tatt tak i problemene. Sånt liker en solstråle.

Powered by Labrador CMS