Bjørn Ringstad er styreleder både i Tind og det nye selskapet. Her et arkivfoto fra da han benyttet anledningen til å slå av en prat med statsråd Sylvi Listhaug da hun var på studietur hos Norgesgruppen.

Nyheter

Spesialitets-produsenter danner felles salgsselskap

Tind Spekevarer, Rørosmeieriet, Dybvik og Troll Salmon produserer norske spesialiteter, og opplever sterk vekst i etterspørselen. Nå formaliserer de samarbeidet for å få enda mer kvalitetsmat ut i dagligvarebutikkene.

Publisert Sist oppdatert

De fire Spesialitets-produsentene Tind Spekevarer, Rørosmeieriet, Dybvik og Troll Salmon danner et felles salgs- og markedsselskap som skal styrke innsatsen overfor butikkene. Nå søker de etter den riktige personen til å lede arbeidet.

– Vi har selskapet til registrering, og får det forhåpentligvis i løpet av noen dager, forteller styreformannen i selskapet, Bjørn Ringstad i Tind til Handelsbladet. Derfor vil de foreløpig ikke gå ut med navnet på det nye selskapet.

De fire samarbeider en del allerede, men så snart en daglig leder er på plass vil dette bli mye mer aktivt.
Det er jo fire ulike produktgrupper, er det helt bevisst? Hvorfor akkurat dere fire?
– Det er helt bevisst at vi har valgt å finne spennende produsenter som kan utfylle hverandre, istedenfor å konkurrere. Vi mener vi sammen kan utgjøre et spennende sortement innen spesialitetsprodukter. Det vil bli lettere for butikkene å utvide sitt sortement når de kan forholde seg til én representant for oss alle, tror Ringstad.

De fire produsentene skal tilby et mer komplett vareutvalg av norske spesialiteter, og gjøre det enklere for butikkene å få slike varer. De lover spennende aktiviteter i butikkene som skal friste forbrukerne til å både smake og gjøre seg bedre kjent med norske matspesialiteter, ifølge en pressemelding.

– Etterspørselen øker over hele landet, og utfordringene for små spesialitetsprodusenter som oss er å være godt nok representert på landsbasis. Sammen vil vi imidlertid virkelig kunne videreutvikle vårt apparat for å yte førsteklasses service til kjøpmennene, sier Jakob Dybvik i klippfiskprodusenten Jakob og Johan Dybvik i pressemeldingen.

De fire konstaterer at dagligvaremarkedet er preget av store aktører med et godt utbygget markedsapparat, og at de mindre aktørene har utfordringer med å finne sin vei til kunden.

– Vi tar denne utfordringen positivt. Med den posisjon og kvalitet vi fire har, kan vi være et spennende alternativ for å styrke mangfoldet som kundene etterspør, sier Meieribestyrer Trond Lund på Rørosmeieriet.

– Matmarkedet er et tøft marked. Vi trenger gode ambassadører som kan formidle den lidenskapen vi har for våre produkter, og da er det best å ha folk som virkelig kjenner oss og hva vi står for, sier Arve Iversen i Troll Salmon.

Powered by Labrador CMS