Nyheter

Statoil slipper logo-krangel i retten

Statoil har inngått en sponsoravtale med Husfliden etter å ha «stjålet» husflidsrosen som sin logo, melder P4.

Publisert Sist oppdatert

Husflidslaget skal nå produsere firmagaver for Statoil og oljeselskapet skal betale premier i en designkonkurranse Husflidslaget arrangerer.

Samarbeidsavtalen har fått navnet «Morgendagens helter lager morgendagens kulturarv». Hovedmålsetningen med prosjektet er å bringe norsk design og håndverk ut i verden og avtalen gjelder i første omgang i to år.

Statoil og Norges Husflidslag skal altså samarbeide om en produktkonkurranse etter gitte kriterier. Navngitte håndverkere og håndverksmiljøer vil få invitasjon til å delta i konkurransen og det skal konkurreres innen kategoriene glass, metall, tekstil og tre. De tre første vinnerne garanteres et salg gjennom Statoils produktkatalog og det konkurreres i to klasser: en for etablerte håndverkere og en for studenter.

Etter planen skal det arrangeres en utstilling med alle innsendte produkter.

– Gjennom samarbeidet får vi en bekreftelse på at våre verdier, som kvalitetet, håndverkskunnskap, tradisjon, identitet, estetikk og kulturell kompetanse er viktige, også for en bedrift som Statoil. Å invitere studenter til å delta i konkurransen er viktig for å sikre rekrutteringen til fagene, sier Marit Jacobsen, direktør i Norges Husflidslag.

Powered by Labrador CMS