Fiskeriminister Bjørnar Skjæran (i midten) fant seg godt til rette bak fiskedisken da han besøkte Meny-sjef Vegard Kjuus (lengst til h.) og matarbeiderne på Meny Tveita torsdag.

Nyheter

Statsråd på fisketur hos Meny

Fiskeriminister Bjørnar Skjæran vil ha mer fisk og sjømat på norske tallerkener. Torsdag var han på besøk hos den dagligvarekjeden som virkelig har fått dreis på salget. Hver fjerde ferske fisk som selges i norske butikker, er solgt hos Meny.

Publisert Sist oppdatert

– Markedet har gått ned 6-8 prosent i volum siden 2019 frem til uke 40 i 2022, men i Meny har vi en vekst i salget av fisk og sjømat i samme periode på 6 prosent, forteller Meny-sjef Vegard Kjuus.

Det er musikk i fiskeriminister Bjørnar Skjærans ører. Men Meny er i denne sammenheng kjerringa mot strømmen.

Den kraftige prisveksten på alt fra strøm og drivstoff til dagligvarer, får folk til å søke mot andre og rimeligere matvarer i det daglige. I en fersk rapport fra Livsmedelsvärket i Sverige, svarer hver tiende svenske at de kjøper mindre fisk og sjømat enn før på grunn av svakere økonomi. Det er grunn til å anta at de samme tendensene gjør seg gjeldende i Norge, også. Da er det viktig å ha dagligvarekjeder som er villige til å satse.

– Vi har tatt en strategisk beslutning i Meny om å satse på fisk og sjømat. Det er bra for folkehelsen, og dessuten har kunder som kjøper fisk gjennomgående mer i handlekurven enn andre kunder, forteller Meny-sjefen.

Suksessen med fisk og sjømat i Meny, skyldes flere forhold.

– Salget fikk et kraftig løft etter at vi innførte fast «Fisketirsdag» i februar 2020, det har vært en stor suksess. I tillegg har vi fast «Skalldyrshelg» fredag og lørdag, og vi har dessuten alltid et rimelig alternativ med fisk til «Ukens middag», forteller Kjuus, og legger til:

– Men det aller viktigste er folka. Uten våre fantastiske matarbeidere hadde ikke dette vært mulig, og vi er så heldige at vi har mange dyktige fagfolk med mye kompetanse bak ferskvarediskene våre.

– Når du først har fiskeriministeren på besøk, hva kan han gjøre for at du skal kunne selge mer fisk?

– Først og fremst ønsker vi oss stabile rammevilkår som gir oss forutsigbarhet i driften. I dag har vi ikke minst utfordringer med prissystemet, som innebærer at fisk handles til spotpris. Det skaper problemer når vi skal planlegge en kampanje fire til seks uker frem i tid, men ikke vet hva fisken vil koste oss.

– Vi er kjent med utfordringene knyttet til prisene, og det er noe vi ønsker å få gjort noe med så snart som mulig, svarer Bjørnar Skjæran.

Når det gjelder rammebetingelser for øvrig, er fiskerimministeren vagere.

– Vi ønsker å tilby stabile og gode rammebetingelser som får næringslivet til å blomstre. Men først må vi få landet gjennom den krisen vi står i nå. Det er i alles interesse, også dagligvarekjedenes.

Powered by Labrador CMS