Nyheter

Sunt alternativ til ris og potet

– Bygg- og hveteris med smak er et veldig fornuftig alternativ til ris og potet, sier markedsdirektør Ivar Hald i Norgesmøllene. Med helt nye produkter basert på gammel tradisjonsmat, ønsker han en stor plass på norske middagstallerkener.

Publisert Sist oppdatert

Bygg blir bare sunnere og sunnere ettersom forskerne avslører stadig flere av kornets helsehemmeligheter.

– For ikke lenge siden godkjente EU bruk av helseerklæringer for bygg i forhold til gunstig effekt på hjerte-/karsykdommer og kolesterol. Det er så nytt at vi ikke fikk tatt det med i introduksjonen av produktene våre en gang. Men vi vil bringe kunnskapen ut. Dette er viktig og uhyre interessant, sier Ivar Hald til Handelsbladet FK.

Byggryn og byggmel var tidligere en viktig del av den norske basiskosten og ble mye brukt i supper, grøt og lefser.

– Litt av målet med denne nye produktserien er å kombinere tradisjonsrike råvarer med moderne matlaging, og utvikle smaker tilpasset dagens forbrukere og mattrender, forklarer Hald.

Bygg- og hveteris express består av ferdigkokt ris av bygg og hvete og kommer i fire ulike smaksvarianter: Byggris med tomat og basilikum, Byggris med tacosmak, Byggris med ekstra krydret tomat chili og hvitløk, samt Hveteris med Pesto.

Alle produktene er 100 % naturlig og har et høyt innhold av fiber. Produktene er ikke tilsatt konserveringsmidler eller kunstige søtningsstoffer.

– Tilberedningen krever kun 90 sekunder i mikrobølgeovnen, noe som stiller strenge krav til forarbeidet. Vi håper virkelig dette faller i smak hos forbrukerne. Vi vil ha bygg opp og frem, og føler at vi har klart å foredle råvarene på en god mate, sier Ivar Hald. Norgesmøllene har lagt mye tid og ressurser i utviklingsarbeidet. – Utviklingsarbeid er alltid krevende. Det er mange ting som skal klaffe. Det er også viktig å få til et produkt som kan holde seg innenfor et fornuftig prisbilde, sier markedsdirektøren.

– Vi har gått noen runder for å få det til, jeg må innrømmer det, sier Hald, som synes det blir stadig vanskeligere å selge inn nye produkter.

– Vi slåss hele tiden om den samme plassen. Men vi ser at vi stadig har mer etterspørsel etter denne typen produkter, og håper på bedre distribusjon, sier Ivar Hald. Han slår samtidig et slag for sjokkselgerne.

– Får vi en anledning til å eksponere i sjokkselger, gir det oppmerksomhet. Etter det kan vi trygt stå i hyllen.

Powered by Labrador CMS