Nyheter

Tredoblet på to år

VOKSER: Narvesen-kjøpmann Jan Børre Håheim i Tromsø har tredoblet salget på to år. Nå har superkremmeren fått sin andre Narvesen-butikk i ishavsbyen. Også der er salget på vei opp. - Hemmeligheten er engasjement og kunderelasjoner. Det skaper salg og mersalg. Du får ingenting gratis, sier Håheim til Handelsbladet FK.

Publisert Sist oppdatert

Den nye butikken ligger i Storgata, midt i Tromsø sentrum. Reitan Servicehandel har selv drevet butikken en periode, uten det helt store salgstrykket. I sommer ble Jan Børre Håheim satt på jobben, og etter kort tid er pilene begynt å peke i riktig retning. Både salg og bruttofortjeneste er økt betydelig, og det før de store grepene er gjort.

Butikk nummer to ligger midt i lysløypa i forhold til det svært livlige utelivet i Tromsø, derfor har butikken nattåpent i helgene. - Vekstpotensialet er stort i Storgata, og vi er ennå ikke kommet skikkelig igang. Butikken har vært nokså anonym, til tross for at den har en flott beliggenhet. Men den har fått et lite gubbepreg. Planen min er at vi skal fornye butikken, slik at vi også får innpass hos en yngre kundegruppe. Det skal bli mer salgstrykk, mer varer og mer fokus på mat og fastfood. Jeg tror det er mulig å vokse med minst 50 prosent. Den blir nok min største butikk, sier Jan Børre Håheim.

Broren René Håheim er sentral på butikkteamet i Storgata. - Han er en av landets beste butikkselgere. Han er helt rå på salg og mersalg, akkurat som meg, skryter kjøpmannen.

- Dere er oppvokst med handel?

- Familien vår driver Joker Vannvåg ute på Vannøya, så vi er oppvokst med butikk og salg. Det er en god erfaring å ta med seg, sier Jan Børre Håheim.

Farmen

Håheim har klart det før. Narvesenbutikken på kjøpesenteret Farmen i Tromsø har tredoblet salget på to år. Før han overtok butikken, var varesalget på om lag 160 000 kroner per måned, pluss serviceinntekter (salg av spill, telekort med mer). Varesalget ligger nå på mellom 400 000 og 500 000 kroner per måned. Samtidig er bruttofortjenesten økt betydelig.

- Jeg har hatt ekstremt god vekst. Det er nesten så jeg ikke vet hvor det skal ende. Det viser at du kommer l a n g t m e d engasjement og kunderelasjoner. Det skaper salg og mersalg. Jeg har også vært heldig med de ansatte. Vi har bygd opp et lag som er stolt av arbeidsplassen. Det smitter også over på kundene. Vi setter oss stadig mål og delmål, og vi gjør hverandre gode, sier Håheim.

Narvesen Farmen har fått lov til å holde åpent på søndagen, til tross for at den ligger i et søndagsstengt kjøpesenter. - Søndagen er blitt min beste dag. Skal det være noe poeng med servicehandelen, så kan den jo ikke ha dårligere åpningstid enn dagligvarebutikkene, sier Håheim.

Drømmelaget

Etter at han fikk butikk nummer to, er antall ansatte økt betydelig. Butikklaget består nå av 17 ansatte på hel- og deltid. På navneskiltene står det at de ansatte er en del av drømmelaget. Det er et av mange tiltak som kjøpmannen har satt igang.

- Alle har en drøm, og vi prøver å bidra til at så mange som mulig når den. Er drømmen å se et bestemt teaterstykke, en fotballkamp eller reise et bestemt sted, så ser jeg hva som er mulig å få til. Samtidig har vi samlet oss om noen fellesprosjekter, som fadderbarn. For hver time de ansatte arbeider ut over sin normalarbeidstid, betaler vi én krone til Plan. For hver time man ikke kan jobbe, trekker vi en time. Det gir en lagfølelse som er god å ha med seg når man skal jage salg.

Powered by Labrador CMS