Ultra på Bryn har vært et særegent norsk supermarked siden starten i 1992. Nå forsvinner Ultra-kjeden. Ultra Ski, Ultra Bryn, Ultra Sandvika, Ultra Asker og Centra Høvik omprofileres til Meny innen skolestart i august, det samme gjør nye Jacobs på Colusseum.

Nyheter

Ultra blir Meny

Ultra-kjeden forsvinner, men Jacobs består. Norgesgruppen rendyrker supermarkedsprofilen med å omprofilere Ultra-butikkene til Meny.

Publisert Sist oppdatert

Meny har ønske om å forsterke sin rolle som kvalitets- og utvalgskjede og tar de fem Ultra-butikkene i Oslo-regionen inn i Meny-kjeden. Nyheten om at Ultrakjeden legges ned, presenteres for de ansatte på et allmøte i dag. Jacobs på Holtet tør ingen å røre ved, og den og får selskap av en ny Jacobs, nemlig Jacobs på Colosseum.

– Jacobs på Holtet er en så spesiell butikk med så dedikerte og kravstore kunder at de neppe ville godtatt noe annet enn at vi beholdt den. Ultra Colosseum har også veldig spesielle kunder, og ligger nærme en annen, stor Meny. Derfor vil det bli en ekstra Jacobs, og det synes jeg er spennende, sier kommunikasjonsrådgiver Eli Strand i Meny.

Centra Høvik, som snart skulle omprofileres til Ultra, blir også en Meny.

Ingen mister jobben, og målet er at det skal være mest mulig «business as usual», ifølge Strand. Nåværende Ultra-direktør Glenn Steiner fortsetter i en stilling som driftsdirektør, og også de øvrige ansatte på Ultras kjedekontor beholder jobbene sine.

Målet er altså å styrke Menys utvalgs- og ferskvareprofil ved å dra nytte av den spydspissen som Ultra har vært helt siden Ultra på Bryn åpnet i 1992.

– Vi ønsker å rendyrke supermarkedsprofilen og demonstrere forskjellene til lavpris, eller smalsortiment, som vi kaller det i Meny, sier Strand. Hun garanterer at omprofileringen ikke vil bety mindre vareutvalg i dagens Ultra-butikker.

– Jeg kan forsikre om at Ultrabutikkene ikke vil miste noe av vareutvalget, men noen Menyer vil få tilgang på litt større utvalg. Meny får styrket sin spisskompetanse. De ansatte i Ultra har jevnt over større kompetanse på vareutvalg, særlig innen økologi, lokalmat og spesielle småprodusenter, sier Eli Strand.

– Når skal dette skje?

– Rimelig kjapt. Ombyggingen i alle de aktuelle butikkene skal være klar i august.

– Var dette en enkel beslutning?

– Nei, men vi er veldig trygge på den og at den vil styrke Meny og gi større konkurransekraft. Vi tror absolutt at det er riktig å gjøre dette. Det gjør det jo lettere at alle får tilbud om å bli med videre, sier Eli Strand, som håper på en smidig overgang.
– Men det er mye følelser involvert, og det er sikkert noen som synes det er trist. Vi er ydmyke for at folk har følelser. Folk har hatt en sterkt identitet som Ultra-kjøpmenn og ferskvaresjefer, og det har vi respekt for. Det positive er jo blant annet at de vil oppleve synergien med ett markedsføringsbudsjett og få større tilgang til å komme ut med budskapet sitt gjennom Meny, sier Strand.

Også Meny-sjef Vegard Kjuus understreker at omprofileringen føre til et bedre vareutvalg i de aktuelle butikkene.
– Kunnskapen de ansatte i Ultra representerer, skal bidra til å løfte Meny-butikkene ytterligere på viktige områder som Ultra har representert: Bredt vareutvalg, ferske råvarer, lokalmat og sterk fagkompetanse, sier Vegard Kjuus i forbindelse med nyheten om at han nå får styrket Meny-laget.

Powered by Labrador CMS