- Vi må være litt ambisiøse, sier daglig leder Ola Bye i Zenzi Realfood. Han legger ikke skjul på at det på relativt kort sikt planlegges å etablere konseptet utenfor Norges grenser. Greier kjeden å åpne i Stockholm allerede i 2010, kan det bli samtidig med Deli de Luca, som har vært på markedet tre år lenger. Og Zenzi er allerede registrert i en rekke andre europeiske land.
- De siste par månedene har vi rigget oss selv for vekst, og ansatt flere i administrasjonen, som nå teller ni. Nå er det bare å gi gass, sier Bye.
- Men det viktigste nå er å drive en god kjede her i Norge. Videre vekst er ikke førsteprioritet før kjeden står godt på egne ben i Oslo, presiserer han.
Snart femten
Foreløpig har kjeden seks oslobutikker; på Skøyen, i Hegdehaugsveien, Studenterlunden, Arkaden, Markveien og Ila. I løpet av året skal ytterligere ni på plass, blant annet ved Birkelunden, på Adamstuen, Torshov, Tjuvholmen, Frogner og Egertorget.
- Innen året er omme vil vi ha 15 butikker og positiv kontantflyt. Neste år planlegger vi opptil ti nye butikker, og regner da med å begynne å tjene penger, forteller Ola Bye.
Men å etablere kjeden, som er filialdrevet, i andre norske byer, er lite aktuelt. - Dette er storbykonsept, og i Norge er det i realiteten bare én storby. Vi trenger 8-10 enheter for å drive et kjøkken, og bør ha 15 enheter for å tjene penger, sier Bye, som ikke er så opptatt av konkurrentene.
- Deli de Luca og 7-Eleven er flinke, men vi har litt forskjellig tilnærming. Dette skal ikke bli noen storkiosk, her dreier det seg om spising, fastslår han.
Tre Zenzi-varianter
Og til forskjell fra Deli de Luca, kommer Zenzi til å finnes i tre forskjellige varianter.
- De minste enhetene blir rene take-away-enheter. De mellomstore blir som denne her på Skøyen, der man kan sitte og spise. Og så planlegger vi tre til fire i kaféstørrelse, som vil ha større meny, lave bord og servering på porselen, forteller Bye. Den første av disse kaféene kommer trolig i juni, på Frogner. - Innholdet vil i utgangspunktet være det samme i alle; det blir bredden i menyen som blir forskjellen, forklarer Bye.
Han forventer at de små utsalgene skal omsette for i overkant av fire millioner, de mellomstore for rundt syv og de største for tolv til tretten millioner kroner.
Maten
Bye og resten av Zenzi-gjengen har brukt mye tid på å finne frem til riktig konsept, og det jobbes nå med å tydeliggjøre overfor kunden at det er mat som er hovedfokus. Blant annet skal fasadene bli mer logofokusert og hele konseptet oppgraderes. - I starten var nok konseptet litt for smalt, og vi fokuserte mest på det sunne. Nå bruker vi mer energi på smaken, på at det skal være godt. Så får det sunne komme som en bonus. Nå må vi bare få på plass det riktige budskapet, sier Bye.
Zenzi lager all mat fra bunnen selv, og har 14 ansatte, hvorav fem kokker, på kjøkkenet sitt. Ved produksjon er det tre hovedregler som følges: ikke kunstige tilsetningsstoffer, ikke transfett og ikke raÿnert sukker. - Det skal være så naturlig som mulig. Og økologisk så langt det lar seg gjøre, sier Bye, men presiserer: - Vi er ikke religiøst opptatt av helsekost eller dietter. Vi ønsker heller at kunden skal spise sammensatt, og vi vil gi folk sunn og god mat raskt. Vi var nok litt for opptatt av å fremheve helseeffekten i starten, sier Bye, som nå kan tilby kundene mellom 60 og 70 forskjellige egenproduserte retter, inkludert supper, salater, wraps, sandwicher, smoothies, ferskpresset juice og yoghurt.
Mye svinn
Men å produsere fersk mat til levering tre ganger per dag, byr på store svinnutfordringer.
- Vi ser nå på å bygge nye pakkelinjer for å øke holdbarheten og redusere svinn. Da tenker vi også å begynne å montere sandwicher i butikk, sier Bye, som om et års tid også håper å ha en barnemeny på plass.
Zenzi samarbeider i tillegg med Åpent Bakeri, som lager brød for kjeden.
- Vi jobber også med å finne mer kortreist mat, både for direktesalg og som råvare, sier Ola Bye til Handelsbladet FK.
Ola Bye, Zenzi-sjef