Nyheter

Vekst reddet Lidl

Vekst til enhver pris. Det har vært nødvendig for å sikre Lidls uavhengighet, sier konsernsjef Klaus Gehrig.

Publisert Sist oppdatert

I løpet av noen måneder kaster Lidl og søsterkjeden Kaufland seg inn i netthandelen. Scharz-konsernet vurderer å gå inn i Tyrkia og Russland, og ser også på mulighetene i USA. I fjor endte omsetningen på 358 milliarder kroner; en vekst på drøye ti prosent.

OVERRASKENDE VEKST

Klaus Gehrig har gitt ett av de ytterst sjeldne intervjuene sine, til Lidl-hovedkontorets lokalavis Heilbronner Stimme. Og som du allerede har lest i Handelsbladet FKs epostnyheter, er konsernsjefen uvanlig åpenhjertig om både penger og planer.

- Tidligere arbeidet vi fra morgen til kveld. Vi så oss hverken til høyre eller til venstre. En dag var vi store, konstaterer Gehrig, og gir inntrykk av at veksten har overrasket ham.

Veksten var likevel nødvendig for å sikre Schwarz-gruppens uavhengighet, fastslår han.

358 MILLIARDER

Regnskapsåret til Lidl var slutt i februar, og det gikk ut med en omsetning på drøye 358 milliarder kroner. Veksten er såvidt tosifret, som Klaus Gehrig formulerer det. I månedene som kommer, skal konsernet inn på nett. Det skjer trolig i en egen enhet, uavhengig av de to kjedene Lidl og Kaufland.

Geografisk fortsetter også ekspansjonen. Kaufland vurderer Tyrkia, og også Russland overvåkes hele tiden. Med Lidl vil Gehrig gjerne inn i USA på litt sikt. - Vi mener at USA er et godt marked for oss, sier han.

Powered by Labrador CMS