Tine reagerte da Synnøve Finden lanserte Kongsgård. Foto: Tore Meek, NTB scanpix

Nyheter

Labert Kongsgård-salg

Synnøve Finden fikk mye medieoppmerksomhet da de i vinter lanserte Kongsgård, en konkurrent til Tines Jarlsberg. Det har ikke gitt noen salgs-boom.

Publisert Sist oppdatert

De fleste husker sikkert at Tine gikk til retten da Synnøve Finden skrev at Kongsgård var en «jarlsbergost-type». Follo Tingrett nektet meieriet å bruke benevnelsen, og Synnøve Finden svarte på dette ved å klistre et sort sensur-merke på emballasjen. Vedtaket fra tingretten ble stadfestet av lagmansretten i juni.

Stuntet har i hvert fall ikke ført til kjempesalg.

– Kongsgård har på fire måneder solgt for ca. 15 millioner kroner ut fra butikk. Vi er ikke fornøyd, sier Magnus Tollefsen hos Synnøve Finden til VG.

Forskjellen på dyr og billig

Avisen forsøker i en artikkel å finne ut hva som er forskjellen på dyr og billig ost. Alle gulostene i Norge er laget av melk fra de samme kuene, og på samme måte. De lurer på hvorfor det da er det så stort sprik i prisene. Dine Penger sjekket prisene i dagligvarebutikkene i sommer, og fant ut at Rema 1000s hvitost og First Prices hvitost var nesten 40 prosent billigere enn markedslederen Norvegia.

Én kilo Synnøve Finden eller Tine Norvegia koster 80–90 kroner. Kjedenes egne merkevarer, Norgesgruppens First Price, Coops gulost og X-tra gulost, og Rema 1000 hvitost produseres alle ved Synnøve Findens produksjonsanlegg. Melken til alle ostene som produseres her kommer fra Tine.

VG har funnet ut at ostene til kjedene har samme innhold som merkevarene, men at de er generelt billigere, har litt mindre kalorier og fett, men litt mer kalsium.

Powered by Labrador CMS