Leverandørnytt

Gilde bygger alle sine nye reklamefilmer på ekte historier. Bak de nye reklamefilmene medvirker bøndene selv - på egne gårder.

Kun fem av ti vet at Gilde alltid leverer norsk kjøtt

Gilde er en av Norges mest kjente merkevarer, men bare en av fem er kjent med at Gilde er ensbetydende med norsk kjøtt.

Publisert Sist oppdatert

– Vi ser at mange forbrukere er opptatt av norsk og kortreist mat, nå tar vi grep for å løfte fokus på det norske, sier Nina Rishovd Stavenæs, markedsdirektør i Gilde i en pressemelding.

Gilde er i en unik situasjon på det norske markedet som en av få merkevarer som eies av den norske bonden. 16.300 bønder leverer norsk kjøtt fra hele Norge inn til Gilde hver eneste dag.

– Mye å være stolt over

Gilde måler jevnlig forbrukernes kjennskap til matens opprinnelse, og har over tid sett at kjennskap til at Gilde alltid er norsk er for lav. Kartleggingen gjort vinteren 2023 viser at kun 53 prosent vet at Gilde er ensbetydende med norsk kjøtt, ifølge Ipsos Merkevaretracker.

– Det kan være mange årsaker til at folk ikke tenker over det gode med det norske. Mattrenden har i mange år vært fokusert rundt utenlandsk mat. I Norge har vi imidlertid mye å være stolt over og det er vår jobb å løfte norske kvalitetsfordeler, sier Stavenæs.

Går nye veier

Gilde har lansert den første av i alt fire filmer som går nye veier for å løfte frem norsk matproduksjon og fordeler ved dette. Istedenfor å lage tradisjonelle reklamefilmer har Gilde tatt med filmteamet ut til bøndene sine for å ta forbrukere med inn for å møte bonden og dyra. I denne filmserien møter vi norske bønder i norske utkantstrøk – tett på grensa

– Filmene er et skråblikk på mye av det vi tar for gitt med norsk landbruk. Vi ønsker å få folk til å reflektere over hva som er bra med norsk landbruk, og gi de litt mer kunnskap om norsk matproduksjon og hvordan små og store gårder bidrar til levende bygder og holder kultur og naturlandskap i hevd, sier Maren Dølgaard Eid, som er leder for merkevaren Gilde.

– Vi vet at norske forbrukere er mer og mer opptatt av kortreist norsk mat og her har vi de beste forutsetninger for å bidra til god folkeopplysning. Derfor ønsker vi at enda flere forbrukere har kjennskap til at Gilde alltid leverer norsk kjøtt.

Gilde bygger alle sine reklamefilmer på ekte historier. Bak de nye reklamefilmene medvirker bøndene selv - på egne gårder.

Powered by Labrador CMS