Nyheter

Dårlig sikkerhet i norske nettbutikker

Stadig flere nordmenn handler på nett, men mange norske nettbutikker kan med fordel gjøre handelen tryggere, mener Buypass.

Publisert Sist oppdatert

Norske nettbutikker kan med enkle grep gjøre handelen tryggere. Stikkordet er SSL-sertifikat.

– Vi skulle ønske at flere norske nettbutikker var flinkere på dette området, sier Mads Henriksveen hos Buypass.

– I løpet av 2017 vil både Google Chrome og Mozilla iverksette tydeligere merking av nettsider som ikke bruker SSL-sertifikat for å sikrer dialog med kunden gjennom hele nettstedet.

– Det er enkelt å vise at akkurat din nettbutikk er trygg. Ved bruk av et SSL-sertifikat vises hengelås (https) og man kan få grønn adresselinje. Dette viser at nettsiden er den den utgir seg for å være. Informasjonen kunden legger igjen hos nettbutikken sendes kryptert slik at den ikke kan fanges av uvedkommende. Ifølge en rapport vi har fått tilgang til, hadde bare 6% av norske nettbutikker sikret hele nettstedet sitt med SSL-sertifikat, hvilket er ganske nedslående, mener Mads Henriksveen.

Rapporten, som ble utført av Yngve N. Pettersen, hos Vivaldi i 2015, røper at 70% av norske nettbutikker mangler kryptering av forskjellig informasjon fra sine kunder.

Rapporten til Pettersen viste at:

· Bare 6% av nettbutikkene krypterte hele nettbutikken

· Bare 16% krypterte innlogging til konto

· Bare 10% krypterte vising av handlekurven

· Bare 30% krypterte steget hvor man begynte prosessen med å registrere adresse og betaling

· 70% krypterte ikke den delen av handleprosessen der man enten logger inn eller registrerer navn og adresse, samt starter prosessen for å betale.

- I ettertid har jeg gjennomført en mindre sjekk som viste en viss forbedring, forteller Pettersen.
- Men jeg fant at det var fortsatt en andel på 60% som opererte med ukryptert kasse! Nå som både Chrome og Mozilla fra 2017 skal merke usikre nettsider, løper kanskje tiden ut for ukrypterte nettbutikker, spør han.

Powered by Labrador CMS