Arbeidsliv

I fjor ble Sissel Brustad Menys Fri For-spesialist. Hun har jobbet med ernæring i 25 år, med matallergi som spesialområde.

Menys Fri For-spesialist: Tilgjengelig for ansatte og kunder

I fjor ble Sissel Brustad Menys Fri For-spesialist. Hun bistår kunder og ansatte med spørsmål og holder inspirasjonsdager ute i butikkene.

Publisert Sist oppdatert

Sissel har jobbet med ernæring i 25 år, med matallergi som spesialområde. Hun har arbeidet mye med Astma- og Allergiforbund, med kurs, opplæring og matspalter. I tillegg har hun skrevet seks kokebøker innenfor allergi.

– Jeg er også gründer for matportalen Min mat. Årsaken til at jeg jobber med dette, er at jeg fikk en sønn som er veldig allergisk. Han er ikke en syk gutt, men han kan bli alvorlig syk av en matvare. Det er viktig å tenke at det ikke er syke mennesker vi snakker om, men at de blir syke av feil mat, sier Brustad, som forteller at det kan være mange årsaker til at kundene må holde seg borte fra én eller flere matvarer.

– Vite at jeg finnes

Som Fri For-spesialist i Meny lager Sissel oppskrifter på Meny.no som er allergivennlige, hun skriver fagartikler til butikkene og er tilgjengelig for både ansatte og kunder på telefon.

– Jeg lager oppskrifter som de fleste trenger, som til jul, bursdager og avslutninger. Jeg har også oppskrifter på det man søker mye på, som pizza, brød, kaker og gryteretter. Nå holder jeg på med et oppslagsverk til de ansatte i Meny, der de kan få svar på mye, sier Sissel, og fortsetter:

– Det er viktig at jeg ikke sitter bak en pc-skjerm på et kontor. Kundene og de ansatte skal vite at jeg finnes og er tilgjengelig. Jeg besøker rundt 100 Meny-butikker i året. De ansatte kan få opplæring av meg i butikk i tillegg til elektronisk opplæring. Fremover kommer jeg til å være mer synlig for kundene.

Fagdager ute i butikk

– På hvilken måte vil du være det?

– Jeg skal ha inspirasjonsdager ute i butikkene. Kundene kan booke en avtale med meg slik at jeg kan hjelpe dem med å handle og gi informasjon. Jeg skal være kundens høyre hånd og holde dem litt i hånden på handlerunden. Kundene kan også nå meg på telefon eller e-post. Vi skal tilby mer kurs og kundekvelder.

Sissel har fått flere tilbakemeldinger fra kunder som er glade for hjelpen. Til Dagligvarehandelen forteller Fri For-spesialisten at det ikke er uvanlig at kundene står i kø når hun kommer til en Meny-butikk.

– Mange av kundene står med tårer i øynene etter at jeg har hjulpet dem. Ikke fordi jeg er så fantastisk, men fordi de får mulighet til å få hjelp og råd. Jeg snakket med en mor som var ny med cøliaki, og hun reiste fra en annen by for å møte meg.

Besøker produsenter

Når Sissel hjelper kundene, titter de ikke bare i Fri For-hylla i butikken, men også andre steder i butikken.

– Det finnes mye i Fri For-hylla, men også mye utenom. Kanskje har Toro en god brownie man kan tilsette to spiseskjeer rømme istedenfor egg? Det er viktig at de ansatte blir opplært i hele butikken. Jeg bistår også kategoriansvarlig på produkter, og drar på besøk til produsentene fordi jeg vil vite mest mulig om produktene slik at jeg kan veilede kundene best mulig, forteller Menys Fri For-spesialist..

– Hvordan bør butikkene fremme Fri For-varer?

– Det er riktig å ha en hylle i butikkene som heter Fri For. Man kan også merke andre produkter som ikke står i Fri For-hylla, som for eksempel en gryterett. Fri For-hylla har endret seg ekstremt mye de siste ti årene og hatt en voldsom utvikling. Det er mange som sier at de reiser til Sverige for å handle slike produkter, men det er ikke så veldig mye mer der. De største Meny-butikkene har det aller meste man trenger, forsikrer Sissel.

Powered by Labrador CMS