Butikk i praksis

Satser: Butikksjef Ronny Kvammen og hans folk hos Meny Colosseum storsatser på kjedens matskatter.

Satser stort på matskatter

Går man gjennom Meny Colosseum i Oslo, vil man se at butikken nærmest er tapetsert med plakater med påskriften «Matskatter fra Norge».

Publisert Sist oppdatert

Butikksjef Ronny Kvammen og hans stab har virkelig satt søkelyset på storsatsingen til Meny.

– Lenge før dette ble satt i system, og før jeg ble butikksjef, interesserte jeg meg sterkt for lokale spesialiteter. Nå har jeg anledning til å satse skikkelig, og det gjør jeg også. Det er viktig at supermarkeder differensierer seg fra lavpris ikke bare med ferskvarer. Matskattene er med på å krydre kolonialen, slik at vi også der kan tilby produkter som man ikke finner i smalsortimentsbutikkene, understreker Ronny.

Sterkt engasjement

Butikksjefen synes det er ekstra givende å samarbeide med leverandørene i dette markedet.

– De har et genuint engasjement, og brenner for de flotte produktene de får frem. Det vanvittige engasjementet smitter over på oss som skal fronte produktene mot kundene, sier han.

Vi teller 40 takoppheng i butikken, og utallige hylleetiketter med «Matskatter fra Norge».

– Du bruker utrolig mye plass på disse produktene?

– Ja, når vi satser, skal vi satse skikkelig. Vi har en stor butikk, og har anledning til å bruke plass. Vi velger å gjøre disse produktene godt synlige. Det bidrar til en sterk differensiering, fremholder butikksjefen.

Bredt spekter

I butikken finner vi mange av matskattene i trekasser og reoler man vanligvis ikke finner i en dagligvarebutikk. En del reoler kommer fra en nedlagt veskebutikk, og skiller seg rustikt og elegant ut.

– Hvilke produkter er størst i kategorien?

– Uten at jeg har en nøye oversikt foran meg, tror jeg nok Angusburger troner på toppen. Til sammen 1.500 bønder er med på denne kjempesatsingen. Blant de store for øvrig er poteter fra Bjertnes & Hoel, Den Sorte Havre med havregryn, frokostblandinger samt vaffel- og pannekakemiks. Videre er Askim Bærpresseri stor, og det er også tørrfisk fra Dybvik. La meg også ta med alkoholfrie drikker fra Balholm, for ikke å snakke om det store utvalget av oster blant annet fra blant annet Himmelspannet og Gangstad.

– Hva med øl?

– Med dagens store antall mikrobryggerier gir denne kategorien rik tilgang over store deler av landet. Fra vårt eget område har vi blant annet Oslo Brewery Company, Grünerløkka Brygghus og Klock & Co.

Vinn-vinn situasjon

De kvalitetsbevisste kundene til Meny Colosseum vet å sette pris på lokale skatter. Ronny mener satsingen helt klart forsvarer plassen sin.

– Hva med ansatte? Er de i nærheten av å ha ditt engasjement?

– De synes det er kult å vise frem alle godsakene vi har. Så de har også et stort engasjement. Vi har regelmessige kundekvelder, der vi prioriterer matskatter. Der gjør leverandørene en stor innsats. Jeg oppfordrer alltid de ansatte til å ikke bare komme, men å spise seg mette og bli kjent med leverandørene. Ved at vi kjenner hverandre, kan vi gjøre god butikk bedre sammen. Dette er en vinn-vinn-situasjon for butikken, kundene og ansatte, fremhever Ronny Kvammen.

Synlig: Enhver plass og anledning brukes til å synliggjøre butikkens lokale godsaker.

Ser fortsatt et stort potensial

Meny begynte å sette lokalmat i system i forbindelse med etableringen av Meny-lauget i 2011.

– Vi ønsket å ha et mer Meny-spesifikt navn enn lokalmat, og endte dermed opp med matskatter, et navn som har vist seg å fungere godt, synes kategoridirektør Einar Gundersen.

– Hvor mange produkter inneholder kategorien i dag?

– Vi har 450 produsenter av matskatter som gir oss til sammen 4.000 produkter å velge mellom. Noen er veldig lokale, mens andre er egnet for omsetning over det meste av landet.

– Og dette er det blitt volumer av?

– Av Menys samlede omsetning på i overkant av 20 milliarder kroner utgjør matskatter 7 prosent, altså omtrent 1,4 milliarder kroner. Og vi tror potensialet fortsatt er stort, fremholder Gundersen.

– Vi har høyest andel i Oslo vest, mens den er lavere i enkelte grisgrendte områder. Under pandemien så vi et solid oppsving. Disse produktene signaliserer bærekraft og støtte til den norske bonden. Viktige signaler all den stund vi ikke har så høy selvforsyningsgrad.

– Og det blir penger på bunnlinjen?

– Ja, dette er dyrere produkter der vi riktignok tar ut noe lavere marginer i prosent, men der prisen er høyere enn på andre produkter, I sum gir de et solid kronebidrag.

­

Powered by Labrador CMS