Nyheter

Coop Norge advarer mot LEVERANDØRMONOPOLON !

VARSKU:: Coopp Norge er sterkt bekymret over mangel på konkurranse innenfor flereee store kategorier. Innkjøpsledelsen tror mange leverandører utnnnytter den sterke posisjonen sin. - Mange leverandører er så store aaat de i praksis styrer markedet i mange kategorier. Det er ikke bra, fffor å si det forsiktig, sier Tor Helge Gundersen som er ansvarlig for innkjøp og sortiment i Coop Norge.

Publisert Sist oppdatert

Coop Norge har kaaartlagt leverandørmakten, og konklllusjonen er klar. - Det er for mangeee monopoler og nesten-monopoler bbblant dagligvareleverandørene. Jeg bbblir litt matt når jeg hører de sammeee leverandørene snakke om mangell på konkurranse blant kjedene i dagggligvarebransjen. Det er på tide å snnnu lupen den andre veien. Markedddsmakten til enkelte er langt støørrre enn det noen dagligvarekjeddde kan drømme om, sier informmmasjonsdirektør Bjørn Kløvstaddd i Coop NKL/ Coop Norrrge til Handelsbladet FK.

Sterkt

bekymret

Innkjøpsledelsen i Coop Norge har gått etttter leverandørmakkkten, kategori for katteegori, basert på markedsmmmålingene fra Nielsen-basssen. Markedsmakten var mer omffaattende enn det

Coop-ledelsen var kllalar over. Det har gitt blod på tann.

a-- Det Det er er mange mange kat kattktegorier egorier k der der det det É i i praksis ikke er noen kkkonkurranse. Én eller maks to leverandøøører har all makt.

Forbrukerne oppfatttter kanskje ikke at det er mangel konnnkurranse, fordi samme leverandør haaar flere produkter i kategorien. Vi er oooppmerksomme, ikke minst fordi vi seeer at flere av leverandørene har marginer som tilsier at de kan ha utnyttet situasjonen, sier direktør Tor Helge Gundersen i Coop Norge til Handelsbladet FK.

Maktlisten

Handelsbladet FK har fått tilgang på deler av kartleggingen. Et utvalg på 30 kategorier med en samlet butikkomsetning på 20,5 milliarder kroner viser at et fåtall leverandører har tatt skikkelig grep i sine kategorier. Procter & Gamble har 99,1 prosent markedsandel innenfor kategorien barberhøvler/ barberblad. Rieber har 88,5 prosent av markedet for tørre sauser med Toro.

Nestlé har 75,8 prosent markedsandel i barnemat.Tine har 86,7 prosent av markedet for brunost. Stabburet har 92,4 prosentt av av markedet for hermetisk k leverpostei, og Orklaselskapet er også suveren markedsleder i

flere andre kategorier. Innenfor tøyvask har Lilleborg sterke 81,5 prosent.

Også på tekstilerhar r Orkla (Pierre Robert) sikrkrret t seg markedsmakten i butikkene ikkene,, med en andel på 84,5 prosent.

Jordan har 88,8 prosent av dagligvaremarkedet for tanntråd og tannstikker, og har 10 av de 10 største produktene i kategorien.

Carlsberg-eide Ringnes holder skansen med vann med kullsyre. Farris har 72,2 prosent av markedet, og vannselskapet har 12 av de 15 største produktene i kategorien. - Mange av leverandørene er flinke og gjør en god jobb, og i de fleste tilfellene er det jo kunden som har bestemt at det er sånn, men totalt sett liker vi ikke situasjonen, sier innkjøpsdirektør Tor Helge Gundersen.

Lever farlig

Coop-ledelsen tar nå affære, og noen av mottrekkene er en økt satsing på egne merker, og samtidig varsles det enda tøffere leverandørforhandlinger. - En av årsakene til at vi satser så sterkt på egne merker, er at vi ser at markedet ikke fungerer. Produktene er for dyre, og mange leverandører utnytter sin sterke markedsposisjon. Jeg Jeg ttror ikke folk flest eer klar over hvor

lite konkurranse Stabburet det er innenfor Hermetisk

leverpostei store kategorier, 92,4% og at mangel på konkurranse fører

tiil høyere priser, sier innformasjonsdirektøør Bjørn Kløvstad til Haandelsbladet FK.

-- Når leverandørene

roper e ppå mer konkurranse

og o klager kla er over ov at de blir presset på pris, så er det bare å se på hva som blir igjen på bunnlinjen. De fleste har et overskudd på rundt 10 prosent av omsetningen, fem ganger mer enn det en bra butikk sitter igjen med. Det er en situasjon vi ikke uten videre kan godta. Den som ikke vil dele kaka med oss, velger å leve farlig, sier Bjørn Kløvstad mens innkjøpsdirektøren nikker.

- Kan ikke dere øke konkurransen

ved å hente inn flere leverandører?

- Vi prøver, men vi har noen store utfordringer. Når én eller to leverandører er så dominerende, så er mange av alternativene for små til å betjene et helt marked. Men vi ser etter nye muligheter og vil i økende grad se etter nye leverandører der det er mulig. Våre egne merker vil også bli satt inn i dette arbeidet, sier innkjøpsdirektør Tor Helge Gundersen i Coop Norge til Handelsbladet FK.

Powered by Labrador CMS