Nyheter

Det optimale kundemøte

MATERIELL: Hvordan bruke materiellet aktivt for økt salg og god kundeinformasjon? De to innledende artiklene har vektlagt vareeksponering. I denne artikkelen vil vi belyse viktigheten av materiellbruk.

Publisert Sist oppdatert

Det produseres materiell i dagligvarehandelen for et uttall 100 millioner kroner i året, men kundeundersøkelser vi gjør ukentlig gjennom Promo Detalj for Handelsbladet FK, viser at gjennomføringsevnen både er tilfeldig og tidvis lite gjennomtenkt.

Plakatering og bruk av materiell

Butikkene har gjennomgående gode systemer (statisk) for bruk av materiell. Materiellet er i stor grad skrevet ut på plakatskrivere, eller av personer som har plakatskriverkurs. Den store rulleringen på kampanjer og aktiviteter gir liten tid til å jobbe med materiell i butikk og det bærer preg av å være litt kjedelig. Noen enkle regler for plakatering og bruk av materiell. Materiellet skal:

Gi kjøpsmotiv og kommunisere produktets egenskaper og pris

Vekke oppmerksomhet

Gi impulser i kjøpsøyeblikket

Være salgsfremmende (rent og helt, ikke slitt og fettet)

Henges slik at kundene ser dem. Heng ikke plakater for høyt eller for lavt

Konsentreres om aktivitetstorgene

Ikke benytt håndskrevne plakater, hvis man ikke har trening i plakatskriving

Bra fra Findus

Hvordan få barn til å spise fisk? Undersøkelser fra Opplysningskontoret for Fisk viser at svært mange barn ikke spiser fisk. Løsningen som ble utviklet for Findus var enkel i sin utforming, men kreativ på en måte som barn liker. Den appellerer både til innkjøper og bruker. Mersalg for butikken med fiskepinner, potetmos og grønnsaker (se bildet av fiskepinnsvin).

Det er også viktig å bruke kommunikasjon aktivt i forbindelse med demonstrasjoner. Svært mange demonstrasjoner består av et enkelt bord og en kundevogn med produkter. En demonstrasjon kan ses på som en annonse i Dagbladet eller VG. Kommunisér med kundene dine.

Bildet under illustrerer en tidligere Findus-aktivitet.

Mekanisk informasjon

Med mekanisk salg mener vi informasjon om et produkt som kunden kan lese seg til selv, på for eksempel plakater, avdelingsmerking, produktinformasjon. Butikkene har gjennomgående god avdelingsmerking og det er fine rammesystemer for informasjon.

Når det gjelder mekanisk informasjon på enkeltprodukter, så er dette gjennomgående en utfordring. I den grad det er informasjon, så er dette primært egenskaper ved produktet (eksempelvis bar på høytrykksvaskere), men forteller ikke kundene om fordelene ved produktet.

Coop Mega har vært flinke til å gi kundene tips og innspill på deres

vei gjennom butikken (se bildet til venstre).

Dette vil bidra til at kunden i mange henseender kan hjelpe seg selv. Ved hjelp av mekanisk salg vil vi også kunne styre kundens valg. Produkter med godt mekanisk salg selger bedre enn produkter uten informasjon. Kunden krever mer informasjon når hun skal kjøpe produkter som er nye, eller som krever ekstra tilberedning. Mekanisk salg er også et godt virkemiddel for mersalg dersom du ikke har plass til å eksponere tilleggsprodukter.

Fremover skal vi se på kampanje- og aktivitetsarbeide, samt personell og kompetanse.

Lykke till!

Powered by Labrador CMS