Nyheter

Europris vil doble

FREDRIKSTAD: Europris skal doble omsetningen på tre år. - Da skal den norske delen av kjeden omsette for fire milliarder kroner, sier konsernsjef Petter Brovold til Handelsbladet FK.

Publisert Sist oppdatert

Europris har 157 butikker i Norge, og frem til nyttår blir det åpnet syv nye. Det skjer i Rena, Bogafjell, Vadsø, Kvinesdal, Bodø, Ringebu og Åndalsnes. På tre år skal antall butikker økes til 200.

- I fjor økte vi salget med 16,8 prosent, og tar vi bort bidraget fra nye butikker, var den organiske veksten på 8,69 prosent. Vi fikk besøk av 1,5 millioner nye kunder, og den gjennomsnittlige handlekurven økte med 10 kroner. Det betyr at vi tar andeler, sier konsernsjef Petter Brovold.

Konsernledelsen har nå gitt grønt lys for å rulle ut et Europris Pluss-konsept. Det innebærer store butikker på opptil 3 000 kvadratmeter, det dobbelte av en vanlig Europris. To testbutikker har gitt gode erfaringer, og til neste år kommer det fire nye. Sørlandsparken i Kristiansand får en av etableringene.

- Vi regner med at det blir 20 butikker i løpet av tre år, sier Brovold. En Pluss-butikk vil omsette for om lag 60 millioner kroner. Det betyr 1,2 milliarder kroner i kassen, såfremt den ekspansive planen slår til. Butikkene skal følge samme lavprislinje som resten av laget, men med flere volumvarer og partivarer. Det betyr økt konkurranse for stormarkedene i dagligvarebransjen.

KJØPMENN MANGELVARE

- Det er i 2008 vi skal gjøre det, både når det gjelder salg og effektivitet, sier Brovold.

- Dere frister kjøpmenn med gode økonomiske resultater?

- Er det noe som det kommer til å bli mangelvare på i fremtiden, så er det gode kjøpmenn. Derfor skal de behandles skikkelig. Den beste kjøpmannen tjente i fjor over tre millioner kroner. Vi har lagt det opp sånn at kjøpmenn tjener penger når omsetningen passerer 12 millioner kroner, bare det er kontroll på kostnadene, sier konsernsjefen, som sist kommer fra stillingen som adm. direktør i Asko Øst. En nyttig bakgrunn, for Europris er en stor logistikkmaskin. Antall lagre er redusert fra 13 til 2, begge i Fredrikstad, som betjener hele butikknettet.

- Dere har et lukket grossistnett som bare betjener egne butikker, vil vi se en endring her?

- Det er faktisk mulig, uten at det er bestemt. I kampen om selge de billigste varene i butikken, er det nødvendig å ha lave kostnader og et stort volum. Eksterne grossistkunder kan hjelpe oss med begge deler, så vi får se, sier Petter Brovold.

VARESTRATEGI

Imens er det butikk i en blanding av dagligvarer og faghandel. 15 prosent av varene kommer fra den etablerte leverandørindustrien, resten er egne merker og egen import.

- Når det gjelder dagligvarer, satser vi kun på tørrvarer. Det har mye med logistikk å gjøre. Vi har brukt etablerte merkevarer bevisst i kampanjemarkedet for å høyne kvalitetsimagen vår, og det har virket. Spesielt på hygieneprodukter har vi tatt store andeler, sier direktør Jon Boye Borgersen, som har ansvar for sortiment, konseptutvikling og markedsføring, og er sentral på konsernlaget. Det er også Stein Erik Bjørnsen, som er hentet fra toppledelsen i Smart Club.

- Vi er kampanjeorienterte, og vi kan være helt råe. Hver 14. dag ruller det ut nye kampanjevarer. Vi har ikke noen dyre mellomledd eller forpliktende leverandøravtaler, derfor kan vi raskt kaste oss rundt når vi ser en mulighet. Greit, vi tar 300 paller! Det kan vi gjøre der og da, og det tror jeg ikke mange gjør etter oss. Vi jakter ikke på nyheter for å være først. Vi tar etablerte varer og gjør det med prisen, sier Borgersen.

Powered by Labrador CMS