Nyheter

Fairtrade øker mest i lavpris

Etter et sterkt fjorår med 26 prosent vekst, økte salget av Fairtrade-merkede produkter i Norge med hele 30 prosent første halvår 2016 sammenlignet med første halvår 2015.

Publisert Sist oppdatert

– Norske dagligvareaktører tilbyr sine kunder stadig flere og bedre Fairtrade-merkede produkter, og dette driver salget oppover. Det økte salget betyr bedre inntekt og tryggere arbeidsforhold for bønder og arbeidere i Afrika, Asia og Latin-Amerika, sier daglig leder Marianne Størseth i Fairtrade Norge i en pressemelding.

Fairtrade-merkede produkter, som kaffe, te, sjokolade, blomster og bananer, omsettes i både dagligvarebutikker, storhusholdning, kiosker og annen detaljhandel.

Dagligvare har alltid vært størst på Fairtrade og øker fortsatt mest. For eksempel hadde Norgesgruppens butikker hele 40 prosent økning i salget av Fairtrade-merkede produkter i 2015.

En ny utvikling i Norge som har vært særlig tydelig første halvår 2016, er at salget av Fairtrade-merkede produkter øker aller mest hos lavpriskjedene.

– Internasjonalt har vi lenge sett at lavprisbutikkene har økt mest på Fairtrade, og nå ser vi at denne trenden også er kommet til Norge, forteller Marianne Størseth.

Det siste året har Kiwi økt sitt salg av Fairtrade-merkede produkter med hele 36 prosent, og det er særlig iskrem fra Ben & Jerry’s og iskaffe fra Starbucks som har fått ben å gå på hos billigkjeden. Også hos Rema 1000 er nye Fairtrade-produkter lansert i 2016, blant annet deres egen Rema Earl Grey-te og kaffekapsler fra Kjeldsberg Kaffe.

Produktkategoriene blomster og bananer, som har økt med henholdsvis 10 prosent og 6 prosent første halvår 2016, er blant de største innen Fairtrade i Norge. Sjokolade seiler nå opp som en utfordrer disse etablerte kategoriene. Salget av Fairtrade-merket sjokolade mer enn doblet seg første halvår 2016 sammenlignet med første halvår 2015, noe Coops egen Änglamark-sjokolade og Berit Nordstrands Fairtrade-merkede sjokoladevarianter kan ta æren for.

– Gjennom handel med Fairtrade-merkede produkter, bidrar norsk dagligvarebransje til oppnåelse av FNs bærekraftsmål gjennom omsetningsvekst. Potensialet for økt salg av Fairtrade-merkede produkter i Norge er stort, og både offentlige, kommersielle og politiske aktører må gjøre sitt for å realisere dette potensialet og slik bedre leveforholdene til bønder og arbeidere i land med utbredt fattigdom, understreker Marianne Størseth.

Fairtrade er et verktøy for kommersielle og offentlige aktører som vil redusere risiko for medvirkning til brudd på menneskerettigheter, bidra til mer anstendige arbeidsforhold og mer rettferdige handelsbetingelser.

Powered by Labrador CMS