Nyheter

Juleansjosen tilbake

På et møte med Ica og Norgesgruppen i dag orienterte tilsynet om at innkjøpsavtalen mellom Coop og Rema 1000 blir en del av vurderingsgrunnlaget. Avgjørelsen utsettes dermed med nesten to måneder.

Publisert Sist oppdatert

Det ble jul i fjor også. Til tross for at Stabburet ikke klarte å produsere sin tradisjonelle juleansjos. Men i år gjør produktet fra 1911 comeback, og produktsjef Ingrid Lønning regner med at det vil gå unna rundt en halv million bokser denne sesongen. - For mange nordmenn er juleansjos noe de bare må ha på julebordet, i likhet med sylte og andre juleprodukter. Ansjos er et av våre eldste produkter, og en nordisk tradisjon vi er glade for å kunne bidra til og bringe videre, sier Lønning. Forbrukerne var ikke spesielt happy da den uteble i fjor. - Nei, det vakte sterke raksjoner, sier Lønning.

- Men hvorfor ble det ikke noe juleansjos i fjor, da?

- Vi fikk ikke tak i nok brisling. Juleansjosen lages et år før den selges, og 2006 var det dårligste brislingåret på 20 år. Det er første gang vi ikke har kunnet produsere juleansjos, forteller Lønning.

- Hva er det som er så spesielt med juleansjosen som gjør at noen bare må ha den, da?

- Den har jo eksistert lenge, og har blitt en del av juletradisjonen. Og så har den en spesiell smak som mange forbinder med jul, sier Lønning.

Smaken kommer fra krydderlaken som ansjosen lagres i, i løpet av produksjonsåret. Og så blir den i tillegg behandlet som en god sherry. - Brislingen blir lagret på tretønner i en fjellhall, og i løpet av lagringstiden blir fatene snudd rundt regelmessig på samme måte som man gjør med sherry, forteller Lønning. - Deretter havner fatene på kjølelager, og etter 6-8 uker på fat, er råvaren klar for filetering, legger Lønning til.

Powered by Labrador CMS