Nyheter

Lavpris taper

Fortjenesten raser i lavprisbutikkene. Nå driver en typisk lavprisbutikk med underskudd. Dyrere innkjøp og tøffere prispress ligger bak den dårlige utviklingen. Fullsortimentsbutikkene, derimot, tjener stadig bedre.

Publisert Sist oppdatert

- Det er ikke så veldig hyggelig lesning, i hvert fall ikke for lavprissegmentene, fastslår Gunnar Portvik i Genius Retail Management. Firmaet står bak lønnsomhetsanalysene i dagligvarebutikkene, blant annet for Tine. Men lønnsomhet er det dårlig med mange steder.

MINUS 0,2

- Gjennomsnittet er minus 0,2 prosent, oppsummerer Portvik. Han snakker om resultatet i lavprisbutikkene.

Analysen bygger på grundig gjennomgang av tallene i 30-40 butikker, ikke noen fullstendig oversikt over alle. Derfor understreker Genius at tallene ikke er statistisk representative. Likevel antas de å gi et godt bilde av lønnsomheten i dagligvarebutikkene. - Snittet vårt bør være godt for landet. Det er i hvert fall ikke noe bedre der ute, sier han, men understreker at variasjonene er store fra butikk til butikk.

LAVERE BRUTTO, HØYERE KOSTNADER

På bare fire år har varebidraget i lavprisbutikkene falt med nesten en tredjedel. I glansdagene var det over 9 prosent, nå er det nede på 6,4. Fra det tallet skal det så trekkes kostnader som ikke kan fordeles på de enkelte varegruppene, for eksempel utgifter til lokaler og kjedeavgifter. I lavprisbutikkene utgjør det 6,6 prosent av nettoomsetningen. Det trengs ikke kalkulator for å oppdage at summen blir lite trivelig.

Gunnar Portvik forklarer det med en kombinasjon av synkende bruttofortjeneste og høyere kostnader. Bruttofortjenesten er nede på nivået fra midt på 1990-tallet. Etter flere år med økning, falt den i fjor med et helt prosentpoeng til 17,6 prosent. Samtidig har kostnadene økt fra drøye 8 til over 11 prosent de siste åtte årene.

MERKER MARGINPRESSET

Informasjonssjef Vidar Ullenrød i Coop Norge er enig i forklaringen. - Vi merker marginpresset og den skjerpede konkurransen. Selv om vi får økt innkjøpskostnadene, tilsier konkurransesituasjonen at vi kan ta minst mulig ut igjen i utsalgspris i butikken, sier han.

Ullenrød vil likevel ikke være med på at det er blitt for mange lavprisbutikker i Norge. - Vi skal aldri si at det er for mange. Vi ønsker å etablere enda flere. Men samtidig merker vi at markedet hardner til, slik at du må skjerpe deg ytterligere for å kunne heve deg i konkurransen, sier han, og peker på Coops nye Extrakonsept som eksempel.

Han tror også på enda hardere marginpress fremover, ikke minst på grunn av at varene blir dyrere å kjøpe inn. - Lønnskostnadene hos mange av leverandørene går i hvert fall ikke ned, sier Vidar Ullenrød til Handelsbladet FK.

Powered by Labrador CMS