Nyheter

MFU frifinner påskeegg fra Kinder Maxi

Ferraro og Coop brøt ikke reglene for markedsføring mot barn da de solgte Kinder Maxi Surprise påskeegg i Coops butikker. Det konkluderer MFU i en fersk uttalelse.

Publisert Sist oppdatert

Matbransjens Faglige Utvalg (MFU) mottok en klage fra en privatperson som i forbindelse med påskehandelen på en Coop Marked i Oslo reagerte på «en påskeoppstilling ved kassaområdet» med sjokoladeegg som ifølge klager har «en påfallende stor papirlapp på fremsiden med figurer og logo fra filmen «Monsters

University». Klager understreker at filmen retter seg mot små barn, og at egget er på hele 150 gram, noe som «tilsvarer store mengder sjokolade for et lite barn».

I følge til MFUs retningslinjer er produktet inkludert emballasje ikke ansett som

markedsføring. Et enstemmig MFU slår fast at det et er måten markedsføringen skjer på som vil være avgjørende for om det rammes av retningslinjene. Det er ikke fastsatt noen begrensning på størrelse eller vekt i MFUs retningslinjer. Utvalget er derfor av den oppfatning at et stort påskeegg av sjokolade som Kinder Maxi Surprise, er akseptabel i forhold til retningslinjene.

Utvalget presiserer også at det klager betegner som en plakat, i realiteten er en etikett, selv om den er stor. Etiketten angir produktets navn og angir tegninger av det som finnes inne i produktet. Dessuten gir etiketten informasjon om produktets næringsinnhold. Måten etiketten er utformet på er en del av emballasjen på produktet, mener MFU og grikjenner Ferrero og Coop i denne saken.

Powered by Labrador CMS