Nyheter

Paller fakturert dobbelt

SKÅRER I LØRENSKOG: Østlandskjøpmenn kan ha betalt tusenvis av kroner for mye i pallepant etter at Coca-Cola begynte å distribuere for Hansa for tre år siden. Flere butikker opplever dobbeltfakturering på halvpaller. Nå lover Hansa og Coca-Cola å ordne opp.

Publisert Sist oppdatert

Siden Coca-Cola tok over distribusjonen for Hansa på Østlandet høsten 2003, har flere butikker opplevd å få faktura både fra Hansa og Coca-Cola på halvpaller med drikkevarer. Nå har Oslo Handelsstands Forening, Dagligvaregruppen Oslo og Romerike, tatt tak i saken på vegne av medlemmene

MANGE VET IKKE

Formann Thomas Helmersen har ingen dokumentasjon på hvor stort problemet kan være. Han tror at mange rett og slett ikke klar over at de blir dobbelfakturert.

- De fleste på Østlandet får jo Hansa-varer fra Coca-Cola. Skjer dobbeltfakturering ofte, er det snakk om mye penger, som mange altså er uvitende til at de betaler, sier Helmersen.

Han anslår at en gjennomsnittlig butikk kanskje får to halvpaller i uka fra Hansa, som hver koster 90 kroner. Blir man dobbeltfakturert hver gang, kan det i løpet av et år være snakk om så mye som 10 000 kroner for en butikk.

COCA-COLA ANSVARLIG

Ifølge avtalen mellom Hansa og Coca-Cola er det Coca-Cola som distributør som skal sørge for at butikken blir fakturert for riktig antall paller. Det er dermed sjåførene som er ansvarlige for ikke å legge til for de pallene som Hansa allerede har fakturert for. - For komplisert, mener Helmersen, som synes Hansa burde fjerne den automatiske bestillingen av halvpaller, slik at det ikke skal være mulig for sjåførene å gjøre feil. - Det blir for lett å gjøre feil sånn som ordningen er i dag, mener han.

OHF Dagligvaregruppen henvendte seg derfor til Hansa for over et halvt år siden for å få ordnet opp i problemet. Etter flere purringer og endelig et løfte om at saken skulle bli tatt tak i, blir butikker fortsatt dobbeltfakturert.

Marketingsjef Lisbeth Frugård i Hansa ønsker ikke å uttale seg om bestillingssytemet, men sier at Hansa fakturerer det som skal faktureres.

VIL ORDNE OPP

Hverken Hansa eller Coca-Cola har opplevd dette som noe stort problem, og mener det er en menneskelig glipp hvis dobbeltfakturering har forekommet. Men begge lover nå å gjøre sitt for å ordne opp i det. - Vi vil ta en gjennomgang med Coca-Cola på dette, så vi unngår flere sånne feilfaktureringer, sier Frugård.

Kommunikasjonsdirektør Solfrid Flateby i Coca-Cola har ikke hørt noe om dette problemet tidligere. - Dette er nytt for meg, og så vidt meg bekjent har vi ikke fått noen henvendelser fra butikker angående dette, men for oss er det veldig viktig å fakturere riktig, så dette vil vi selvsagt ordne opp i, sier Flateby.

- Vanligvis vil butikker som opplever problemet kontakte oss ved sånne feil, og få det korrigert gjennom kredittnota, legger hun til.

Powered by Labrador CMS