Informasjonsleder Live Kleveland i Dyrevernalliansen, sjef for miljø og ansvarlige innkjøp i Rema 1000, Havva Kara, og fagleder Marianne Kulø i Dyrevernalliansen med egg fra frittgående høner.

Nyheter

Rema-avtale med Dyrevernalliansen

Bedre dyrevelferd er målet når Rema 1000 og Dyrevernalliansen begynner å samarbeide.

Publisert Sist oppdatert

Dyrevernalliansens rådgivere skal jobbe sammen med Rema 1000 for å gi råd om dyrevelferden.

Fokuset vil være på muligheter for konkrete forbedringer.

– Vi har rådet dagligvarekjeder i mange sammenhenger tidligere, også Rema 1000, men Rema har med dette vært den første norske dagligvarekjeden til å inngå et formelt samarbeid for bedre dyrevelferd, sier informasjonsleder Live Kleveland i Dyrevernalliansen i en pressemelding.

– I Rema 1000 er vi opptatt av å tilby våre kunder gode kvalitetsvarer til markedets laveste priser, solgt og produsert på en ansvarlig måte, sier Havva Kara, sjef miljø og ansvarlige innkjøp i Rema 1000.

Han forteller at Rema sluttet som første norske dagligvarekjedesluttet i 2012 å selge egg fra burhøner, og har også fått alle egenproduserte kosmetikk- og husholdningsprodukter på Dyrevernalliansens grønne liste over produkter som ikke er testet på dyr.

Fagleder i Dyrevernalliansen, sivilagronom Marianne Kulø, mener samarbeidet gir muligheter til å hjelpe et stort antall dyr.

– For å oppnå endringer må Dyrevernalliansen være der det skjer. Rema 1000 har rundt en fjerdedel av det norske dagligvaremarkedet, så innsats fra dem vil monne for norske dyr og forbrukere. Vi er ikke enige om alt. Derimot er begge parter innstilt på å samarbeide der vi kan finne felles interesser, forteller Kulø.

Powered by Labrador CMS