Nyheter

RFID ? et spørsmål om pris

«For første gang opplever de store kjedene at radiomerking faktisk har gitt dem fordeler i praksis.»

Publisert Sist oppdatert

Det er historisk sus over dagligvarehandelens internasjonale teknologi-giganter om dagen. For første gang opplever de store kjedene at radiomerking faktisk har gitt dem fordeler i praksis.

I de mange årene som har gått siden FK skrev om radiomerking for første gang, har det skjedd relativt lite. Teknologien er riktignok forbedret hele tiden. Mange har satt i verk store og små prøveprosjekter. I fjor kunne du for eksempel lese reportasjer fra Metros og Dohles fremtidsbutikker i Tyskland og fra IBMs testsenter i Frankrike i Handelsbladet FK. Men så langt er det stort sett bare konsulentene som har tjent penger på RFID.Handelen og industrien tjener ikke penger på radio-etikettene nå, heller. Men nå har de i hvert fall, for første gang, bevist i praksis at de gir klare fordeler. Metros IT-direktør Zygmunt Mierdorf forteller om bedre rutiner, raskere håndtering av varene inn og ut av lagrene ? og bedring for kundene i form av at de sjeldnere møter utsolgt-situasjoner. Kollega Colin Cobain i Tesco ligger litt bak i løypa, men ser på radio-etikettene som en god kombinasjon av enklere jobb for de ansatte, bedre service for kundene og større overskudd til Tesco.Til høsten går Metro et skritt videre. Da blir det RFID-etiketter på kartongene helt frem til butikk.

Men det er viktig å legge merke til én konklusjon fra Mierdorf, Cobain og Wal-Marts Linda Dillon: Full gjennomføring av RFID vil ta flere år ennå.Det viktigste hinderet er fremdeles prisen på etikettene. Den er fremdeles for høy til at de blir allebutikkseie med det første. Det er begrenset hvor mange øre industrien, handelen og forbrukerne er villige til å bruke på høyteknologiske prislapper på hver enkelt tyggegummipakke eller fyrstikkeske.

Powered by Labrador CMS