Nyheter

Sliter med å få forhandlere

LILLESTRØM: Best sliter med rekrutteringen, og har bare fått sju nye stasjoner i år. - Oljeselskapene gjør det både dyrt og vanskelig, mener forhandlerne. Målet er fremdeles å bli størst i landet.

Publisert Sist oppdatert

Bensinforhandlere som har gått over til Best, øker både omsetning og bruttofortjeneste. Johnsrud Auto på Rælingen økte for eksempel drivstoffsalget med opptil 127 prosent etter at stasjonen gikk fra Shell til Best.

KONKURRENTENE KJEMPER

Likevel er det få som velger å bytte profil. - Oljeselskapene gjør det både dyrt og vanskelig, mener forhandlerne. Foreløpig er det ikke flere enn 38 Bestprofilerte stasjoner på landsbasis, og rekrutteringsprosessen har vist seg å være tøffere enn Best hadde forestilt seg.

I år har ikke kjeden fått mer enn sju nye stasjoner. - Våre utfordringer med å rekruttere nye forhandlere har endret seg betydelig de siste årene. Oljeselskapene har fått opp øynene, og kjemper nå med nebb og klør for å beholde sine markedsandeler, sier daglig leder Alexander Münster i Best.

Forhandlere Handelsbladet FK har snakket med, bekrefter at oljeselskapene ofte gjør det de kan for å finne noe i avtalen som gjør at de ikke kommer seg ut. Mange kvier seg derfor for i det hele tatt å prøve.

12 TIL NYTTÅR

Men Best gir ikke opp av den grunn. 1. januar 2007 konverterer ytterligere 12 av de 70 stasjonene som er med i kjeden, og får Best-profil på stasjonen. Flere vil komme etter i løpet av året. Men antall Best-profilerte stasjoner skulle helst vært oppe i 80-90 allerede.

- Oljeselskapene gjør det ikke bare vanskelig og dyrt for dem som vil skifte profil. Nå har de i tillegg selv begynt å rekruttere fra konkurrentene, sier Münster, og viser blant annet til Esso, som er mer aggressive i så måte enn på lenge. Handelsbladet FK har også tidligere skrevet om nye Yx under Reitan Servicehandel, som kaster seg inn i kampen om de 700-800 selveierne i Norge.

- I tillegg har forskjellen på drivstoffbetingelser blitt mindre mellom oss og de andre selskapene, og vi har ikke fått det rushet vi hadde håpet på, sier Münster.

NY STRATEGI

Kjeden har derfor nå lagt en ny strategi i forhold til rekruttering, og arrangerer forhandlermøter for forhandlere fra Esso, Shell og HydroTexaco i hele landet. På Østlandet samlet Best nylig rundt 40-50 forhandlere og presenterte blant annet sitt eget regnestykke for økt fortjeneste ved overgang til Best.

Ifølge Best vil en stasjon som selger rundt 1,5 million liter drivstoff kunne øke sin drivstoffavanse med cirka 230 000 kroner, og samtidig spare inn kostnader på 105 000 kroner ved å bytte profil. - Det tilsvarer 335 000 kroner rett på bunnlinja hvert år. I tillegg kan vi garantere konkurransedyktige priser på alle varer og tjenester til butikken, sier Münster.

Han konsentrerer nå rekrutteringen til østlandsområdet, der Best per i dag er dårligst representert, men planlegger også møter i Stavanger, Bergen og Trondheim i 2007. Best har også ansatt ny salgssjef fra august, som skal intensivere rekrutteringen i tiden som kommer, og kjeden har samtidig knyttet til seg en egen advokat som hjelper forhandlere i forhold til avtalen med oljeselskapet.

- Vår kongstanke er fortsatt å bli den største bensinstasjonkjeden i Norge, sier Münster.

Powered by Labrador CMS