– Det er et stort spenn i andelen lokale innkjøp har rundt om i kommunene, fastslår Hjortland.
Annonse
Sammen med Oslo Economics har Inventura utarbeidet en rapport for Merkur-programmet for å klargjøre hvilket rom kommunene har for å dekke sitt behov for dagligvarer gjennom nærbutikkene.
Noen utmerker seg
Andelen lokale innkjøp strekker seg fra kommuner med nesten ingen lokale innkjøp til dem som kjøper inn det aller meste lokalt. Hvor sentralt kommunen ligger, er en viktig faktor i denne sammenheng.
– I distriktskommunene er det færre leverandører, noe som gir dårligere mulighet for lokale innkjøp, fremholder Andreas Hjortland.
Likevel finner man en rekke distriktskommuner som foretar en betydelig andel av innkjøpene lokalt. I Ringebu i Gudbrandsdalen kommer 63 prosent av innkjøpt volum fra bedrifter i kommunen. I Tana i Finnmark utgjør andelen 59 prosent, mens Beiarn i Nordland kan slå seg på brystet med 52 prosent.
En stor gråsone
Kommunene må følge regelverket for offentlige anskaffelser når de foretar innkjøp.
– Reglene blir strengere og mer detaljerte jo høyere verdien på innkjøpet er, sier Hjortland.
Hindring: – Mangel på innkjøpsfaglig kompetanse og ressurser i kommunene er en barriere, sier partner Andreas Hjortland i Inventura.
Tross krav om konkurranse og likebehandling av leverandører i de offentlige anbudene, har kommunene et større handlingsrom enn mange tror.
– Men dette er vanskelig å navigere i, og konsekvensene ved å trå feil kan oppleves som dramatiske for mange i kommunene, påpeker Hjortland.
Regelverket er slik at noe er åpenbart lovlig, og noe åpenbart ulovlig. Mellom disse grensene er det en stor gråsone der det ikke er to streker under svaret.
Usikkerheten kan lett få kommunalt innkjøpsansatte til å velge den sikreste veien. Å følge reglene til punkt og prikke og få prisen så lav som mulig, blir de avgjørende ledestjernene. Tas man for feil, kan det vanke bøter i millionklassen.
Kriterier som favoriserer
Rapporten peker på flere barrierer for kommunale innkjøp fra lokale bedrifter.
– Mangel på innkjøpsfaglig kompetanse og ressurser er en barriere. Skal man overkomme den, må man øke kompetansen og ressursene kommunen anvender på innkjøp, fremhever Andreas Hjortland.
Manglende innkjøpsstrategi og risikovilje hindrer også kommunene. De trenger en innkjøpsstrategi som tillater en viss risiko.
– Det trengs for å kunne tilrettelegge innkjøpene, sier Hjortland.
Å dele opp kontraktene på ulike innkjøpssteder, for eksempel innkjøp til én skole eller ett sykehjem, er en måte å tilrettelegge på.
En annen måte er å legge inn kriterier som favoriserer lokale leverandører. Miljøhensyn som krever kortreiste leveranser eller leveransehyppighet er noen eksempler.
Kartlegg behovene
At kommuner samarbeider om innkjøp, er ikke uvanlig. Innkjøpssamarbeid involverer flere parter, og kan være en barriere.
– Her må man ha en gjennomtenkt strategi, sier Hjortland.
Da kan man dele opp kontraktene på ulike innkjøpssteder, eller holde bestemte innkjøpsområder utenfor.
De kommunale innkjøpene er både små og store, og dekker ulike behov.
– Derfor er det viktig å kartlegge behovene. Da ser man hva som kan kjøpes under terskelverdiene.
Å øke kompetansen hos det lokale næringslivet er ikke forbudt. Mangel på kunnskap om offentlige anskaffelser gjør det vanskelig å komme i posisjon. Kommunene kan bøte på dette ved å gjennomføre fagdager eller andre tiltak for å lære opp leverandørene.
Hva kan nær-butikken gjøre?
Ta kontakt med kommunen, både politikere og administrasjon, ikke vent på å bli invitert.
Synliggjør verdien av at kommunen handler lokalt. Det dreier seg om arbeidsplasser og skatteinntekter.
Utfordre kommunens innkjøpsstrategi. Kom med forslag til løsninger.