Nyheter

Strenge nettregler

NETT, TAKK: Ica og Coop lar butikkene surfe mer eller mindre åpent på nett, mens Rema 1000 og Bunnpris må nøye seg med et utvalg sider som kjeden har godkjent. - Tungvint, mener Bunnpris-kjøpmann Knut Lislegaard.

Publisert Sist oppdatert

- Vi ønsker ikke at butikkene skal ha fri tilgang, på grunn av sikkerheten og faren for at ansatte blir fristet til å sitte foran pc-en i stedet for å jobbe i butikken. Det sier driftsdirektør Jonny Sørå i Bunnpris.

Bunnpris gir derfor butikkene bare adgang til sider som har med butikk å gjøre. - Fagsider og sider som Norsk Tipping og retur på aviser er greie. Men vi åpner ikke for finn.no, for eksempel, sier Sørå.

- Hvis man skal kjøpe noe butikkinnredning, da?

- Det skal butikkene kjøpe gjennom oss, så i jobbsammenheng ser vi ikke at de har noe på den siden å gjøre, sier Sørå.

Tungvint

Kjøpmann Knut Lislegaard synes det er et tungvint system, og misunner sine medkjøpmenn i Kiwi, Prix og Rimi, som har tilnærmet fri tilgang.

- I utgangspunktet så er det meste stengt for oss, men vi kan søke om å få åpnet sider vi synes er relevante. Men det tar gjerne en dag eller to, og når du går på nett vil du helst ha informasjonen med en gang, sier Lislegaard.

- Jeg er ikke interessert i at det åpnes for chattesider, Facebook og den slags, men det hender vi får henvendelser fra kunder på ting som nettet ofte kan gi svar på. Da hjelper det lite at vi får tilgang to dager senere, tilføyer han.

Sikkerhet

Bunnpris mener på sin side at det er bedre at det er litt tungvint enn å risikere angrep som kan sette nettet ute av drift.

- Vi synes denne regelen fungerer greit, og vi får ikke mange henvedelser fra kjøpmenn om det, så vi kommer til å fortsette med samme praksis. Men vi har åpnet flere og flere sider, og er som sagt åpne for alt som har med butikk å gjøre, presiserer Sørå.

Knut Lislegaard poengterer imidlertid at mange nettsider som ikke umiddelbart er dagligvarerelaterte, likevel kan være relevante i det daglige arbeidet. Dessuten er de fleste av leverandørenes sider stengt.

Strengt i Rema

Bunnpris-kjøpmenn er imidlertid ikke alene om å sveve i cyberspace-mørket. Også i Rema 1000 har kjøpmenn bare tilgang til definerte nettsider som er relatert til butikkdrift og dagligvarebransjen.

- Det er cirka 100 nettsider som er tilgjengelige for våre butikker, blant annet bladretur, nettbanker og opplysningssider for frukt og grønt, forteller Steinar Forshaug i Rema 1000.

Forshaug begrunner praksisen med IT-sikkerheten, men poengeterer at det ikke er noen omstendelig søknadsprosess for å få åpnet relevante sider.

- Kjøpmenn kommer med ønsker og behov for tilgang til nettsider til oss, og siden blir tilgjengeliggjort hvis den understøtter butikkdriften eller forenkler hverdagen til kjøpmannen.

Fritt frem

I Ica og Coop opererer man motsatt, og holder åpent for omtrent alt bortsett fra gambling og porno. - Butikkene har i prinsippet den samme tilgangen som Coop Norge, men enkelte samvirkelag har lagt strengere begrensninger, sier informasjonsdirektør Bjørn Kløvstad i Coop.

I Ica har man i tillegg lagt inn sperre på Youtube. - I utgangspunktet ønsker ikke Ica å sensurere internetttilgangen for våre butikker. Men på grunn av båndbredden er sider som Youtube ikke tilgjengelige, da dette kan få systemet til å krasje. Samtidig gis det ikke tilgang til sider som omhandler dating, gambling og porno. Samtlige begrensninger gjelder hele Ica, både butikk, logistikk og kontor, sier informasjonsrådgiver Knut Narvestad i Ica.

Powered by Labrador CMS