Nyheter

50 prosent vekst i salg av torsk

Etter at norske dagligvarebutikker begynte å selge fersk brettpakket torsk, har salget virkelig skutt fart. Mellom 2013 og 2015 økte salget av torsk med nesten 50 prosent.

Publisert Sist oppdatert

Forskere fra Nofima og en bransjeanalytiker fra Nordea har undersøkt saken, og konkluderer ikke overraskende med at megatrenden som dominerer i butikkene nå – at forbrukerne ønsker sunn og lettvinn mat – har hjulpet nye produkter fra torsken opp og fram. De siste tre-fire årene har det vært mulig å få tak i fersk, pre-pakket torskefilet i stykker og hele loins i dagligvarehandelen.

Helt fram til bare for tre år siden handlet nordmenn nesten utelukkende fersk torsk som hel fisk eller som torskekoteletter i ferskvaredisken. Fortsatt foretrekker nordmenn flest å handle fersk og uemballert torsk fra ferskvaredisken i torskesesongen, men ellers i året er det nå et jevnt salg av brettpakket kjølt torsk. Salget av disse produktene er størst i desember-januar og april-august.

Vesentlig for salgsutviklingen er det at torskeprisen falt drastisk i 2013 mens kvotene var høye. Kombinasjonen av at fersk fisk dukket opp brettpakket i dagligvarehandelen og at prisene var lave, fikk mange til å lage torskemiddager.

– Perioder med lave råstoffpriser, produktutvikling og etterspørsel forklarer hvorfor salget av emballerte filetprodukter har vokst betydelig i norsk dagligvarehandel. Nærhet til markedet gir norske produsenter et fortrinn og forklarer hvorfor de vil dominere produktkategorien framover, forklarer seniorforsker Geir Sogn-Grundvåg fra Nofima i en pressemelding.

For frosne torskeprodukter er det meste av det som tilbys på det norske markedet videreforedlet i utlandet. Da er også fisken fryst to ganger. Når det gjelder ferske og kjølte produkt mener forskerne at det er en fordel å videreforedle i Norge.

Nærhet til markedet er avgjørende og konkurransen fra utlandet er svært begrenset.

Undersøkelsene viser at kundene bryr seg lite om det er torskesesong eller ikke for å velge pre-pakkede produkter. Salget gjennom året er relativt jevnt og har faktisk en ørliten nedgang når det er høysesong for torskefangst, det vil si når forbrukerne har god tilgjengelighet på uemballert fersk torsk.

Powered by Labrador CMS