Nyheter

Ekspert tror på Rema-strategi

Dagligvareekspert Erik Fagerlid har tro på Remas nye strategi om å ha et tettere og mer langsiktig samarbeid med noen leverandører – på bekostning av andre.

Publisert Sist oppdatert

Det forteller han til Nationen i dag. Han begrunner det med at kjedene er blitt for like og at utvalget er standardisert uavhengig av kjede. Da må kjedene bruke mye penger på å markedsføre seg mot forbruker.

– Jeg tror det er en riktig strategi, om Rema lykkes med den. Men om de ikke får det til kan det blir tøft og barskt, sier Fagerlid til avisen.

Erik Fagerlid tror det i fremtiden blir flere langvarige eksklusivitetsavtaler mellom kjeder og leverandører. Det erkjenner også Nortura-sjef Arne Kristian Kolberg, om i dagens Nationen forteller at han tror på mer og tettere samarbeid mellom matkjeder og leverandørene enn før.

– Merkevarene våre får en annen rolle i fremtiden, seier Kolberg. Saken er skrevet i anledning Høstmøtet til DLF, som arrangeres i dag.

Nettopp samarbeid mellom handel og leverandører er et sentralt tema på konferansen.

Nortura har de siste årene gått langt i å skreddersy løsninger for kjedene, og har gode erfaringer med det.

Men Nortura-sjefen tror ikke at merkevarenes tid er over.

– Merkevarene våre vil fremdeles være viktige, men markedet utvikler seg stadig, og er annerledes nå enn bare for noen få år siden, sier han. Hovedoppdraget for Nortura er å få omsatt råvarene for eierne.

Ifølge Kolberg er 40 prosent av det som blir solgt som kjøttvarer handelens egne merkevarer.

Powered by Labrador CMS