Nyheter

En veldig glad gjeng fra Kavli og Q-meieriene tok imot DLF Innovasjonspris. Foto: Kilian Munch

Her er DLF-vinnerne

DLF Samfunnsansvarspris gikk til Brynild Gruppen for Den Lille Nøttefabrikkens bærekraftige cashewnøtter fra Mosambik, DLF Innovasjonspris ble tildelt Kavli Norge for Q Skyr Mini, mens DLF Merkevarepris gikk til Orkla Health for Möller´s Tran.

Publisert Sist oppdatert

Det ble klart under middagen på DLF Høstmøte på Quality Hotel i Tønsberg i går kveld.

DLFs innovasjonspris ble delt ut for 10. gang og gikk i år til Kavli Norge for Q Skyr Mini. Juryen mener Skyr Mini har gjort barneyoghurten mer praktisk til å nytes på farten – uten skje. Den er også fettfri, proteinrik og har lite tilsatt sukker.

– Forbrukernes pris

– Du sa i nominasjonsfilmen at dette ikke er deres pris, men forbrukerens pris. Kan du begrunne det?
– Ja, dette er forbrukernes pris! Vi har ikke funnet opp Skyr mini, det har forbrukerne gjort. Alt fra design og hvor korken skal sitte til innhold og smak. Foreldrene og barna var enige om at det smakte superbra. Da tenkte vi at vi var på rett spor. Vi våget å være tro mot åpen innovasjon og var redd vi ville bli kopiert. Det ble vi ikke – heldigvis. Det har vært et skikkelig teamarbeid, og vi satset alt på forbrukeren, sier Q-sjef Bent Myrdahl til Dagligvarehandelen.
Han tror at prisen vil få kundene til å tro mer på innovasjonene til Q.
– De tar jo en risiko ved å ta inn en nyhet, og de gjør det på bekostning av noe annet. Nå ser de at vi traff igjen, og da vil vi kanskje få litt mer plass, håper han.
Q vant også DLFs innovasjonspris i 2009 med grunnproduktet Skyr, en pris som i ettertid fikk mye kritikk for å ha lite miljøvennlig emballasje.
– Denne gangen er det flere Q-ansatte som har vært med og blødd og svetta for produktet. Her er det et bredt team som står bak. Det gir en bedre følelse, sier Myrdahl.

Bærekraft

DLF Samfunnsansvarspris tildeles Brynild Gruppen. Juryen mener deres bærekraftige nøtter fra Mosambik er et godt eksempel på at høy produktkvalitet og bærekraftig handel kan gå hånd i hånd. I en krevende verdikjede har Brynild Gruppen bidratt til en mangedobling av lokal verdiskapning i Mosambik, sikret markedsadgang for 4000 bønder og skapt flere hundre arbeidsplasser på landsbygda.

Brynild Gruppen sa fra scenen at de var stolte over å ha fått næringsutvikling i Mosambik til å bli et konkurransefortrinn i Norge. De har femdoblet verdien for bøndene som leverer nøtter til dem.

Ledestjernen

DLF Merkevarepris tildelt Orkla Health AS for Möller's Tran. Juryen mener Möller´s Tran skårer høyt på samtlige kriterier som er satt til prisen. Möller´s har tydelige og kjente verdier som sunnhet og helse, naturlighet og tradisjon. I en årrekke har Möller´s skapt engasjement hos det norske folk med sterke reklamekampanjer og slagord som «Har du tatt for mye Möller´s tran?»
Adm. direktør i Orkla Health Rannveig B. Krane selger et produkt med over 160 års historie som anbefales av helsemyndighetene og oppleves av folk flest som selve forsikringen for å holde seg frisk. Möller´s tran er en trygg bauta i jungelen av alle kostholdsråd, forsikret en glad og stolt prisvinner.

Powered by Labrador CMS