Nyheter

– Alle vil differensiere seg, det er en evig kamp, fastslår Orkla-sjef Peter A. Ruzicka.Foto: Jon Olav Nestvold, NTB scapix

Ruzicka: – Alle vil differensiere seg

Under debatten på DLFs høstmøte torsdag var kjedenes ønske om differensiering et hett tema. – Dette er ikke unikt for Norge. Alle vil differensiere seg, det er en evig kamp, fastslår Orkla-sjef Peter A. Ruzicka.

Publisert Sist oppdatert

Rema 1000-sjef Ole Robert Reitan var én av paneldeltagerne under topplederdebatten på DLFs høstmøte, der han ble utfordret på kjedens nye «bestevenn»-strategi.

Reitan svarte med å vise til en EU-undersøkelse som fastslår at nordmenn er de som mest misfornøyde med dagligvareutvalget sitt i Europa, bare slått av bulgarerne. Mye av årsaken er at butikkene er blitt for like, mener han.

– Om du ser på en hylle i Kiwi og Rema i dag, så er de kliss like bortsett fra at den ene er grønn og den andre blå. Det blir jo veldig kjedelig. Leverandørene må skreddersy løsninger for de ulike kjedene som er igjen, da kan vi kanskje forbli tre kjeder, mener Reitan.

Orkla-sjef Peter A. Ruzicka ser Reitans poeng i at butikkene kan bli veldig like.

– Ole Robert Reitan har rett i at det kan bli mye likt, så jeg forstår veldig godt hvorfor Rema 1000 og andre ønsker å differensiere seg. Dette er ikke unikt for Norge. Alle vil differensiere seg, det er en evig kamp, fastslår Ruzicka.

– Hva tenker du om denne utviklingen?

– Vi er positive til å samarbeide med kjedene om eksklusive produkter, og har hatt flere vellykkede samarbeid. Samtidig er det viktig å være klar over at differensiering av produkter innebærer økt kompleksitet, og dermed økte kostnader. Det må man ta med i regnestykket, sier Ruzicka.

Når det gjelder den omtalte EU-undersøkelsen, mener Orklas konsernsjef at det er liten grunn til å slå alarm.

– Jeg har sett mange slike undersøkelser og har ennå til gode å se en undersøkelse der folk er helt fornøyde med vareutvalg og priser. Det er ingen land i verden der folk sier at maten er for billig. Her i Norge bruker vi 11 prosent av disponibel inntekt på dagligvarer, og likevel klager vi, konstaterer Peter A. Ruzicka.

Les mer om høstmøtet i denne ukens papiravis.

Powered by Labrador CMS