Nyheter

Stabilt resultat i Tine

Godt salg av melk og ost ga et tilfredsstillende resultat for Tine Gruppa i tredje kvartal.

Publisert Sist oppdatert

Salgsinntektene var 5.598 millioner kroner i perioden, mens driftsresultatet ble 534 millioner kroner. Salgsinntektene viste en økning på 3 prosent, mens driftsresultatet ble 28 millioner kroner lavere enn samme periode i fjor.

– Vi ser god verdivekst for våre største varegrupper melk, ost og yoghurt. Det er spesielt hyggelig at Norvegia går bra og at forbruket av ost generelt viser vekst, også om man tar med import av ost. Det viser at Norge er i ferd med å bli et stort osteland, sier konsernsjef Hanne Refsholt i Tine i en pressemelding.

Kategorien søtmelk har hatt solid verdivekst både i tredje kvartal og hittil i år. Tine kan vise til 4,5 prosent vekst sammenlignet med samme periode i fjor. Tinemelk Ekstra lett og Laktoseredusert melk sto for mesteparten av veksten.

I kategorien for ost var det også vekst, hovedsakelig drevet av faste hvite oster. For Tine var det spesielt Norvegia og revet ost som sto for den positive verdiutviklingen. Brunostkategorien hadde en generell nedgang i både volum og verdi i tredje kvartal sammenlignet med samme periode i fjor.

Internasjonalt hadde Tine en økning i tredje kvartal på 1,3 prosent i forhold til tredje kvartal 2015. Internasjonale virksomhet står nå for 12,5 prosent av Tines salgsinntekter. Målt i volum var salget av Jarlsberg 4 prosent høyere enn samme periode i fjor.

Powered by Labrador CMS