Nyheter

Foto: Tine

Sterk kritikk av Tine etter transport-bytte

Kjeften hagler i sosiale medier etter at det ble kjent at Tine bytter ut mellomtransportselskap fra neste år. Tine mener at mye av kritikken er basert på misforståelser.

Publisert Sist oppdatert

I 76 år har Markussen Transport kjørt Tine-bilene som har fraktet melkeprodukter fra sør til nord i landet. Familiebedriften fra Harstad startet med at faren til dagens eier, Steinar Markussen, kjørte melkespann til meieriet og transportbedriften har dermed vært tilknyttet meieribransjen i hele sin levetid, skriver Nationen. Ifølge Harstad Tidende må selskapet med 35 ansatte avvikle etter tapet av Tine-kontrakten.

Markussen Transport har vært et av flere selskaper som har kjørt såkalt mellomtransport, det vil si at de har kjørt varer fra Østlandet opp til Nord-Norge for Tine.

Folk fra hele landet, men spesielt Nord-Norge, har vist sitt raseri i sosiale medier. Tine beskyldes for å ha brutt moralske grenser, signert dødsdommen til Markussen Transport og for ikke å ta samfunnsansvar.

Konflikten skyldes primært at Markussen, sammen med to andre selskaper, mister sin kontrakt etter at de tapte anbudet om mellomfrakten for Tine tidligere i år. Selskapene DSV Road og Miniekspress Thermo tar over fra nyttår. DSV er et dansk selskap, med datterselskap i Norge (tidligere Waagan transport), mens Miniekspress er et norskeid selskap registrert i Tromsø. Begge selskapene har kjørt for Tine på andre ruter tidligere.

– Vi har forståelse for reaksjoner som kommer på at Markussen blir bytta ut etter 76 år, men det er jo ikke gjort med et pennestrøk. Det har ikke vært noe enkelt valg for oss. Alle selskapene er vurdert etter kvalitet, drift, økonomi og miljø, og de med de høyeste scoren som opererer innenfor et visst område, har fått tilbud om kontraktsinngåelse, sier direktør for kommunikasjon og samfunnsansvar i Tine, Lars Galtung til Nationen.

Det har florert rykter om at selskapene Tine inngår kontrakt med, driver med sosial dumping og kun bruker utenlandske sjåfører, men dette avviser både selskapene og Galtung på det sterkeste.

Kritikken har vært så hard at Tine tirsdag la ut en melding på sine nettsider der de forsikrer om at de bruker norske transportaktører og at påstander om utflagging og risiko for sosial dumping ikke er riktige.

Powered by Labrador CMS