Nyheter

på julemat er såvidt i gang. Ekspertene tror ikke den bli bli like intens som i fjor.

Stokke: – Betyr utrolig mye å være billigst

Matmerk-sjefen kaller prisene på julemat et hån mens Coop-sjef Geir Inge Stokke mener Coop-kjeden er nødt til å henge med på priskrigen for å være billigst.

Publisert Sist oppdatert

I går startet priskrigen på julemat igjen. De siste årenes priskrig på julevarer er et hån mot norsk matproduksjon, mener stiftelsen Matmerk.

– På 80-tallet kostet en ribbe 150 kroner kiloen. Den har gått ned 80 prosent på disse årene. Det verste eksempelet vi har sett på ribbepris var 9,90 i 2014. Når du er nede på den prisen, så er ribbe billigere enn en hundepølse jeg kjøper til bikkja mi. Da kan begynne å reflektere på hva matens verdi egentlig er, sier administrerende direktør i Matmerk, Nina Sundquist, til TV 2 Nyhetskanalen. Hun synes priskrigen er direkte respektløs.

Hos Nyhetskanalen i går diskuterte hun julepriskrigen med Geir Inge Stokke, konsernsjef i Coop Norge.

– Med Obs og Extra har vi sagt at vi skal være billigst, og vi er billigst, og vi slåss hardt for det hver eneste dag. Med en gang noen begynner å skru på noen priser, så henger vi med hele veien, sier Coop-sjef Geir Inge Stokke til TV 2 Nyhetskanalen.

Coop har i samarbeid med analyseselskapet YouGov gjennomført en kundeundersøkelse om priskriger. Den viser at seks av ti er positive til slik konkurranse. Tre av ti mener imidlertid at priskriger er uetisk og lite respektfullt overfor produsentene av matvarene.

Han sier til kanalen at han har respekt for at noen mener priskrigen er umoralsk, men at det betyr utrolig mye å være billigst.

Powered by Labrador CMS