Nyheter

Unilever-sjefen: Bli grønn eller dø ut som dinosauren

Paul Polman snudde opp ned på dagligvaregiganten Unilever da han sa nei til kortsiktig profittjag og ja til renere og grønnere drift. Nå vil han ha med resten av verden.

Publisert Sist oppdatert

Oslo (NTB-Kristian Skårdalsmo): Den jobben starter i Oslo mandag.

– Hvem vil investere i et selskap som jukser med utslipp eller serverer hestekjøtt i stedet for biff? spør Polman i et intervju med NTB.

Han svarer samtidig på hva som vil skje med selskaper som ikke vil drive mer bærekraftig.

– De vil lide samme skjebne som dinosaurene, og toppsjefene vil forsvinne enda raskere ut, sier konsernsjefen.

Polmans Unilever eier globale merkevarer som Knorr og Lipton, har over 170.000 ansatte og omsatte for nesten 500 milliarder kroner i fjor.

Mandag står han i fremste rekke når en rekke næringslivstopper samles i Oslo for å vise hva de vil gjøre for å drive mer bærekraftig.

– For å overleve

Etter å ha endret Unilevers kurs har Polman fått stor oppmerksomhet for sitt arbeid med bærekraftig forretningsdrift.

Da han ble toppsjef i 2009, lovte han å doble størrelsen på selskapet, men samtidig halvere Unilevers miljøfotavtrykk innen 2020. Blant målene er å hjelpe mer enn én milliard mennesker til bedre helse og velferd.

Unilever vil også sørge for at alt av landbruksråvarer selskapet bruker i sin produksjon, skal være bærekraftig fremstilt innen 2020. I 2014 var andelen 50 prosent, ifølge Unilevers egne tall.

For å tvinge selskapet til å tenke mer langsiktig, fjernet Polman fullstendig kvartalsrapporter og resultatvarsler.

Toppsjefens budskap er at selskaper som ikke vil bli mer miljøbevisste og sosialt ansvarlige, ikke kommer til å overleve.

– Det er en overlevelsesstrategi. Forbrukerne vil kreve mer bærekraftige produkter, sier han, og bruker kullindustrien som eksempel.

– Samfunnet vil ikke ønske å betale for de høye kostnadene ved å slippe ut CO2. Disse selskapene vil ikke overleve på lang sikt.

Forpliktelse

Deltakerne på konferansen i Oslo forplikter seg til å bidra til at FNs nye bærekraftmål nås i et formalisert løfte til statsminister Erna Solberg (H). Selskaper med til sammen 1,2 millioner ansatte og en samlet årlig omsetning på over 3.000 milliarder kroner vil trolig forplikte seg.

Solberg er en av lederne for en pådrivergruppe, hvor også Polman er med, som jobber for at målene skal nås innen 2030.

– Når selskapene skjønner at de er en del av løsningen på verdens utfordringer, forstår de også at det finnes enorme muligheter for fremtidig vekst, sier Polman.

Igjen bruker han Unilever som eksempel.

– På sju år har vi gitt eierne 260 prosent avkastning. Vi har vokst enormt, sier han om tiden etter at den bærekraftige strategien ble lansert.

Ber Norge ta grep

FNs 17 bærekraftmål erstatter tusenårsmålene og ble vedtatt i fjor høst. De nye målene er faktisk et mål på resultatene fra den forrige prosessen, mener Polman.

– Nå ser vi på hvordan vi kan fremskynde arbeidet med de initiativene som alt er tatt, sier han.

Unilever-sjefen skryter av Norges klimainnsats gjennom å trekke oljefondet ut av kull og arbeidet med å stanse avskoging. Samtidig har han en klar beskjed til oljenasjonen Norge.

– Dere må avkarbonisere økonomien deres, sier han, og legger til at oljefondet gjør Norge bedre stilt enn kanskje noen andre til å klare et slikt skifte.

– Norge må bevege seg mot en grønnere økonomi. Da vil også finansmarkedet fungere bedre, sier Polman.

– Norge har en fremgangsrik økonomi. Det var tross alt Gro Harlem Brundtland som fant opp bærekraftbegrepet, det ble født i Norge. (©NTB)

Powered by Labrador CMS