Nyheter
Å selge argumenter med tap
Dagligvarehandelen er en bransjegren med rundt 50 000 årsverk. Fagmyndigheten Konkurransetilsynet ga for en tid siden uttrykk for at konkurransen på detaljleddet på dagligvaremarkedet i Norge så langt fungerer tilfredsstillende. Etter det har VGs prisbørs kommet sterkt på banen og vist vesentlige prisforskjeller mellom paraplykjeder i lavprissegmentet.
Markedsandelene mellom de fire grupperinger selv før Lidl etablerte seg i Norge i september med sitt hardrabattkonsept, har endret seg betydelig. Følgelig er konkurransen enda sterkere i dag.
Først ute i en forsert konkurransekamp i norsk dagligvarehandel var MenyChampion, som åpnet 5 pilotbutikker i Østlandsområdet 16. september. På i underkant av 2000 m2 salgsflate i butikken ved Vollebekk i Oslo omsettes ca. 14 000 artikler i dette Norges nye lavpris-supermarked. MenyChampion reklamerer med stort utvalg og fristende ferskvarer: «En butikk hvor du får alle de kjente merkevarer til samme pris som i de billigste lavprisbutikkene. I tillegg får du Champion- og No. 1-varer som er enda lavere priset. Endelig finnes et supermarked som er best både på utvalg og pris.» No. 1-varene er priset mot hardrabattbutikker som Lidl. Dette samarbeid mellom NorgesGruppen og verdens nest største dagligvarehandelsgruppering Carrefour går ikke på eierskap.
Lidls åpning av 10 butikker flere steder i Norge 23. september fikk langt mer medieoppmerksomhet. VG var ikke snauere enn å påpeke at eieren av Lidl er en av verdens rikeste menn ? men knapt noen vet hvordan han ser ut. Koblingen av mystikk med ubegrenset rikdom gir tydeligvis grunnlag for mange spaltemeter både fra journalister, markedsanalytikere og forståsegpåere. Å fremstille kostnadseffektive familieselskaper som personlig luksus, burde falle på sin egen urimelighet. Problemet for Lidl er at de ikke kan importere konkurransedyktige landbruksvarer p.g.a. importvernet vårt, at norsk smak og emballering er annerledes enn tysk og at fagforeningene står sterkt i Norge.
Ica Norge AS? strategi er å bli markedsleder i Norge i 2008 med varemerkene Rimi og Ica. De jobber hardt med å markedstilpasse Rimi og Ica for å oppnå dette. 24. november lanserer de for eksempel sitt nye konsept «Ica Compact Hyper» på Sjølyst med sterkt fokus på non-food, ferskvarer og delikatesse på et kompakt, men effektivt, salgsareal. De vil innføre en prisgaranti på de vanligste varene. Rimi skal baseres på franchise-drift. Og Rema fortsetter med det de «alltid har gjort: Bare lave priser på varer du kjenner». De kjemper med Rimi om førsteplassen som største enkeltkjede i Norge. De to antas å være omtrent like store i dag.
I en slik intens konkurransesituasjon er det likevel noen som klager. Trass i at vi har en av de laveste markedsandeler i Vest-Europa for handelens egne merkevarer, er det fra dagligvareleverandørenes bransjefellesskap kommet sterk kritikk over at fullsortimentskjeder som MenyChampion øker satsingen på egne handelsmerker og i tillegg innfører flere prisnivåer, herunder billig og ekstremt billig. Oppsiktsvekkende nok har disse kretser via VG bedt Konkurransetilsynet om å ta initiativ til en utredning om en lov med forbud for matkjedene mot å selge varer med tap. Selv kommentatoren i Nationen syntes dette var i drøyeste laget. Tro det eller ei, de nevnte ønsker Lidl lykke til (med 1250 varenr.) men altså ikke MenyChampion. Det trass i at dette «tre butikker i ett»- konsept gir stor bredde i kvalitet og mangfold fremfor kun lave priser.
Dagligvareindustrien burde heller gå i seg selv og bedre konkurransesituasjonen på sitt ledd. Tilsynet peker på at konsentrasjonen er høyere på produsentleddet enn i dagligvarehandelen for mange varegrupper og at handelens egne merker har fungert som prispresser overfor sterke merkevarer. Fremtiden ligger i samarbeid mellom industri og handel ? ikke i konfrontasjon.