Nyheter

Alle bryter loven unntatt Toro

Toro sponser Redningsselskapet med én krone for hver pose med Skomværsuppe solgt. Det får de ikke lov å fortelle forbrukerne. Men på det punktet brytes markedsføringsloven stadig, uten at det får konsekvenser. Nå skal loven endres.

Publisert Sist oppdatert

Toro tør ikke ta sjansen på å opplyse om at én krone for hver pose med Skomværsuppe som selges, går til Redningsselskapet. Gjør de det, bryter de nemlig markedsføringsloven, for i Norge er det ikke lov å oppgi hvor stort beløp eller andel av salget som går til veldedighet.

INGEN KONSEKVENSER

Men det er det mange som likevel gjør, uten at det har fått nevneverdige konsekvenser. Nitedals har siden 1922 reklamert med at først ett, senere to og tre, øre av salget går til Hjelpestikkefondet. I Swedish Match, som nå står for salget i Norge, har man ganske enkelt ikke tolket loven i retning av at dette ikke har vært lov. - For Nitedals har dette vært en gammel tradisjon, og har på en måte blitt en del av logoen, sier produktsjef Anita Fallan.

Lokale idrettslag rundt om i landet har også praktisert dette uten at Forbrukerombudet har grepet inn. Og det kommer det sannsynligvis heller ikke til å gjøre. Forbrukerombud Bjørn Erik Thon sier rett ut at sånne saker ikke prioriteres. Selv ønsker ombudet en endring i loven.

- Vi mener dagens regler er foreldet, og synes det er bedre forbrukerinformasjon å fortelle hvor mye det støttes med, sier Thon til Handelsbladet FK.

Han innrømmer at det skal en del til før ombudet tar opp en sånn sak. Sist det skjedde var i 1991, da Kreftforeningen ble klaget inn, og fikk en dom mot seg. At Nitedals har kunnet reklamere på denne måten i alle år, henger sammen med at Forbrukerombudet aldri har fått noen klage eller på eget initiativ tatt saken opp til behandling. - Vi er selvsagt bundet av loven, men vi velger selv hvilke saker vi skal ta opp, og disse blir ikke prioritert høyest. Vi har ikke mulighet til å se på alt, sier Thon.

MOTSATT I SVERIGE

Årsaken til at slik markedsføring ikke har vært lov i Norge, er at man har ment at den legger et press på forbruker ved å spille på samvittigheten, og derfor er konkurransevridende. Det er med andre ord greit å skrive at det støttes, og hvem som får den støtten, men altså ikke med eksakt beløp.

I Sverige praktisereres loven helt motsatt. Der må det opplyses om beløpet for at markedsføringen ikke skal være villedende.

Og nå går det mot samme lovgivning også i Norge. Forslag til ny lov er i disse dager ute på høring, og i begrunnelsen heter det at «forbrukeren ønsker ofte å vite hvor stort beløp som går til det aktuelle veldedige formål, og dagens praksis medfører en tilsløring av dette».

Rune Borgen, innsamlingsleder for næringsliv i Redningsselskapet, tror vi nå vil få se en oppblomstring av nettopp slik markedsføring og støtte. - Dette blir et nytt konsept for ideelle organisasjoner å tjene penger på. Og nå som spilleautomater samtidig forsvinner som inntektskilde, vil nok mange prøve seg på dette, tror Borgen.

Den nye loven forventes å tre i kraft i løpet av 2007.

Powered by Labrador CMS