Nyheter

- Det er litt Bagdad

KRIGSSONE: Ica Maxi Tiller i Trondheim satser på vekst og en omsetning på 120 millioner kroner i 2008, til tross for at butikken er omgitt av sultne konkurrenter. - Jeg ser bare kjempemuligheter, selv om det er litt Bagdad rundt oss. Jeg skal inn på listen over de fem største i kjeden, sier butikksjef Henning Rustadmoen.

Publisert Sist oppdatert

Butikken på Tiller reåpnet i april i fjor etter en omfattende ryddesjau. Det har gitt resultater, for salget øker og pilene peker i riktig retning. - Det ser ut til at vi har fått et godt grep om storhandelskundene, sier butikksjef Henning Rustadmoen og ser seg stolt rundt i butikken.

Litt Bagdad

Thor Storli, som er ansvarlig for nonfood-avdelingen, stabler på plass et nytt parti med varer. Salget har økt godt, og nonfood er en av årsakene til at butikksjefen tror på fortsatt vekst; til tross for knallhard konkurranse fra butikkene i nabolaget. Kjøpesenteret City Syd, Smart Club, Rema 1000/ Lidl, Europris og en haug med store faghandelsbutikker har posisjonert seg i området, alt innenfor en kort spasertur.

- Det er litt Bagdad her, alle slåss med alle. Det positive er at det er mye kunder i området. Men det å få kunder inn i butikken, handler også om å endre vaner. Alle som ikke er kunder hos meg, handler jo et annet sted i dag. Derfor er det viktig å tenke langsiktig og være klar over at det tar tid når man skal endre vaner. Det er for mange utålmodige mennesker i denne bransjen, sier butikksjefen mens han rusler hyllelangs i butikken.

Nonfood er en driver

Ica Maxi Tiller er på 3 000 kvadratmeter, og 900 kvadratmeter er satt av til faghandel.

- Nonfood har vært en driver siden vi begynte å selge skikkelige varer. Der har det skjedd en endring hos kundene, det holder ikke med masse billig rask. Kravet til kvalitet er på nivå med dagligvarene, og bra er dét. Det er også hyggelige marginer på mye av nonfood-en, sier butikksjefen.

- Men i dagligvaren er det ferskvarene som drar kunder. Det er der vi kan skille oss litt ut fra konkurrentene, sier butikksjefen.

I fiskedisken gjør Hilde Hustøft produktene klar for helgehandelen. Butikken har 50 ansatte fordelt på 30 årsverk.

- Hun arbeider ikke til daglig med fiskedisken, men som du ser, så trår folk til når de ser at noe må gjøres. Fleksible ansatte med interesse for jobben sin er noe som bidrar til god butikk, sier Rustadmoen

Trenerskifte-effekten

Butikksjefen kommer fra Lillehammer, og han var innom noen butikker i Ålesund før han i 2003 kom til Trondheim og Ica Maxi Moholt. Så ble han hentet over til Tiller, kjedens andre butikk i Trondheim. - Jeg gjorde det bra på Moholt, men salget har jaggu økt etter at jeg sluttet. Det er kanskje trenerskifte-effekten, smiler butikksjefen, som har satt seg klare mål.

- I 2008 skal jeg opp til 120 millioner kroner, og etterhvert en plass blant de fem største. Det er mulig, bare vi tar tiden til hjelp.

Ica-ledelsen har som mål å få flere kjøpmenn over på franchise. Og kanskje blir Maxi-kjeden også åpnet for franchisedrift. Det ville ikke Rustadmoen hatt noe imot. - Jeg kunne godt tenkt meg en franchiseavtale. Det høres spennende ut.

- Du har for det meste arbeidet med store dagligvarebutikker?

- Det er der jeg trives. Forskjellen på en stor og liten dagligvarebutikk er som natt og dag for en butikksjef. Jeg liker kompleksiteten i jobben, og at du har flere å spille på. Her har du et helt lag som du kan bruke. Det er nok i store butikker jeg er best, sier butikksjefen.

Powered by Labrador CMS