Nyheter

Eksportutvalget går for dobling

BYGGER: Eksportutvalget for fisk ser potensial for å doble det norske fiskeforbruket. Nå begynner merkevarebyggingen, mener markedssjef Bjørn Erik Stabell.

Publisert Sist oppdatert

«Revolusjon i fiskedisken» skrev Handelsbladet FK i 2006, da utviklingen mot få og store leverandører skjøt fart. Nå dominerer Lerøy og fusjonsklare Domstein/Naustvik. - Neste fase nå er merkevarebygging, sier Bjørn Erik Stabell og Børge Grønbech i Eksportutvalget for fisk.

Spania er ett av landene der utviklingen har kommet lengst når det gjelder fisk i dagligvarebutikkene. - Der har Eroski gått fra tradisjonelle avdelinger med veldig mye hel fisk til ferdigpakninger, og fra betjent til ubetjent. Det er et kvantesprang, og det er i den retningen utviklingen går, sier Grønbech.

I Polen har Eksportutvalget gjort vellykkede forsøk med flere varianter. Økningen fra et par til seks-sju kutt av laks, gjør at salget øker fra 16 til 40 prosent i de testede butikkene. - Produktutviklingen er viktig for å oppnå suksess. Vi trenger flere måltidsløsninger og å synliggjøre bruksområder. Sushisi er et perfekt eksempel på god innovasjon, mener Børge Grønbech.

Det er heller ikke slik at prisen hindrer kundene i å handle, bare produktet er godt nok, ifølge Eksportutvalgets menn. De trekker frem de dypfryste lakseremsene, som de ser på som en av de mest vellykkede lanseringene i norsk dagligvarehandel. De ligger gjerne på en kilopris på 130 til 150 kroner - det er fullt mulig å kjøpe billigere fersk laks.

Stabell trekker frem potensialet som ligger i kategoriutvikling i fiskedisken. - Sjampo og bind er gjennom-spacet og gjennomarbeidet både av kjede og leverandører. Avdelingene er basert på undersøkelser og kunnskap, sier han, og mener mye av det samme bør gjennomføres i ferskvareavdelingen.

- Potensialet er dobling av fiskeforbruket. Vi kommer til å se helt andre typer produkter av fisk, og utviklingen vil bare skyte fart. Dessuten sier alle kjedene at de vil satse på sjømat, og trendene spiller positivt inn, sier Bjørn Erik Stabell.

Powered by Labrador CMS