Nyheter

Feil varer

På et møte med Ica og Norgesgruppen i dag orienterte tilsynet om at innkjøpsavtalen mellom Coop og Rema 1000 blir en del av vurderingsgrunnlaget. Avgjørelsen utsettes dermed med nesten to måneder.

Publisert Sist oppdatert

Det begynte som noe spennende; en kjede med litt andre produkter enn alle de andre. Men etter en stund fant kundene ut at produktene til Lidl egentlig ikke var dem de ønsket seg. Det har Lidl også innsett. Da Lidl åpnet i Norge, var flere kjente merkevarer på plass mellom emv-variantene som er kjedens fremste kjennemerke. Spådommer flest gikk ut på at de kom til å bli kastet ut etterhvert som Lidl innarbeidet seg på det norske markedet. Istedet har det motsatte skjedd: Lidl har inngått avtaler med flere av de største merkevareleverandørene. Kjeden skiller seg fremdeles godt ut fra konkurrentene, men flere av de samme varene er på plass.

Når kundene sier så klart fra at sortimentet er dårlig tilpasset kundens behov, er det et tydelig tegn på at det tar tid å endre inntrykket av en kjede. Selv om Lidl har utviklet seg i den retningen kundene ønsker, har ikke kundene tatt det inn over seg ennå. Resultatet fra Epsi Norges undersøkelse kan også tyde på at Lidl må fortsette utviklingen. Det kan se ut som om dagens utvalg av kjente merkevarer ikke er nok. Norske dagligvarekunder vil ha et visst antall av de produktene de kjenner - det tyder mange undersøkelser på.

Samtidig er spørsmålet hvor mye det er fornuftig av Lidl å forandre seg. Kjeden hverken ønsker eller bør satse på å bli altfor lik alle de andre. Lidl har et konsept som gjør det godt i land etter land, og har kalkulert med å bruke lang tid på å etablere seg med samme konsept på det norske markedet. Dermed er det ikke sikkert at noen fullstendig kursendring på sortimentsfronten er det riktige å gjøre. Det er trolig viktigere å ha gode priser og god kvalitet på de varene som faktisk finnes i butikken. Men aller viktigst er det å skape et inntrykk av Lidl som et hyggelig sted både å handle og å arbeide. Kampen om markedsandelene vinnes i det daglige møtet med kundene. På det rent menneskelige planet sliter Lidl med et inntrykk som ikke er godt nok, og som henger sammen med både kjedens egen, unorske stil og pressens fokus på hemmelighold og konflikter med fagbevegelsen. Lykkes kjeden i å gi kundene den gode handleopplevelsen, kan det særpregede sortimentet oppleves som positivt snarere enn negativt.

Det er ellers verdt å merke seg at det aldri er registrert større sprik mellom kundenes bedømmelse av den beste og den dårligste bedriften. Ingen steder i Europa er forskjellene større enn i den norske dagligvarebransjen. Det er tydelig at kundene ikke er enige i at alle dagligvarebutikkene er like.

Powered by Labrador CMS