Nyheter

– Game over for Ica i februar

– Jeg skjønte at det var game over for Ica Norge i februar. Per Strömberg var ikke ­lenger like hyppig på tråden. Fra og med da var det beste alternativet­ for eierne å selge Ica Norge. Løpet var kjørt, sier Thorbjørn Theie til Dagens Næringsliv.

Publisert Sist oppdatert

At Ica Norge var havnet på salgslisten, måtte Theie holde for seg selv. Over 550 butikker, og den norske administrasjonen og logistikken skulle drives som normalt. I kjøpmannsmøter og andre møter manet Theie om at alle ansatte måtte trå til for å selge flere varer. – Jeg kunne ikke fortelle sannheten om hva som skjedde internt, og det førte til mange spesielle opplevelser fra april og fremover. Mens selskapet ble forsøkt solgt, ble vi pålagt å drive en stor verdiprosess mot de ansatte. Vi skulle bedre lønnsomheten og tenke langsiktig. Det ble det tatt endel beslutninger som mange syntes var merkelige. Blant annet måtte vi si nei til mange attraktive lokaler, fordi vi visste at vi snart var solgt, sier han til Dagens Næringsliv.

Kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis i Ica Norge beskriver månedene som fulgte som «et spill for galleriet».
– Kjededirektørene holdt sine butikksamlinger og sto, sammen med andre i ledergruppen, rakrygget foran flere hundre kjøpmenn og fortalte om fremtidsvisjoner og manet til kamp. At de måtte bløffe på dette viset gikk veldig inn på dem. Vi som visste, kunne se at de var i ferd med å møte veggen, sier Takle Friis.

Flere norske konkurrenter ble kontaktet under strengt hemmelig­hold. I tillegg til Rema 1000 og Coop var også Bunnpris en seriøs interessent. Men Bunnpris var ikke villig til å betale i nærheten av de 2,5 milliardene Coop Norge til slutt la på bordet. Bunnpris-tilbudet skal ha vært langt under en milliard kroner, skriver Dagens Næringsliv.

Powered by Labrador CMS