Nyheter

Kunder med oppdrag

STOCKHOLM: De analyserte hva slags oppdrag kundene egentlig hadde gitt seg selv i butikken - og ominnredet deretter. Resultat: Dobbelt så stor vekst som i andre oppdaterte butikker.

Publisert Sist oppdatert

Unilever tok initiativet, fikk med seg United Co-op i Storbritannia, og dermed var det klart for virtuell testhandel. Eller: Det skjedde litt før man kom dit, forklarer Unilevers Suzy Ford.

Først tok partnerne nemlig for seg butikken i Bradwell, midt i England. Da de så på hvorfor kundene kom dit, viste det seg butikken klarte dårligere enn gjennomsnittet å ta seg av suppleringshandel, mat til å spise der og da og mat til samme dag.

Mye av resultatene lot seg forklare med å se på layouten i butikken. De viktigste delene trakk ikke kundene så godt som de burde, og en midtgang gjennom hele butikken gjorde at mange gikk rett gjennom og hentet det de skulle ha, uten å se seg til noen av sidene.

Da innredningen ble endret, prøvde Co-op og Unilever først virtuell testhandling. Kundene fikk lov å gå gjennom butikken på en skjerm. Bortsett fra når det handlet om å møte hindringer (søppelkasser, andre kunder, hyllestablere), viste det seg at den virtuelle handleturen var temmelig lik den de senere tok i den virkelige butikken.

I november i fjor åpnet butikken på ordentlig, med en annen organisering, ryddige kjøleskap langs kantene og ingen midtgang. Det viser seg at gjennomstrømmingen på de viktigste punktene for supplerings- og spise-nåhandel økte fra 17 til mellom 25 og 35 prosent av kundene.

- Gjennomsnittssalget økte med ti prosent - andre butikker som ble oppgradert, økte med 5,6. Gjennomsnittshandelen økte med ni prosent, og marginen med 9,7 prosent, sammenlignet med 4,9 prosent i andre oppgraderte butikker, forteller Suzy Ford.

Powered by Labrador CMS