Arbeidsliv

På jakt etter ærlige tilbakemeldinger?

Her er fire spørsmål du kan stille til medarbeiderne dine.

Publisert Sist oppdatert

Når du som leder ber om tilbakemeldinger, er det ikke gitt at du får helt ærlige svar. Medarbeideren kan vegre seg for å skulle kritisere sjefen. Kanskje har de heller ikke lyst til å fremstå som en som klager for mye.

For deg som leder, er det imidlertid viktig at du ikke bare får de gode tilbakemeldingene. Du trenger også å høre det om det som ikke fungerer.

I et innlegg hos entrepreneur.com viser Andre Lavoie, daglig leder og medgründer av ClearCompany, til at en åpen dør inn til sjefens kontor ikke alltid er nok for å få folk til å fortelle om det de har på hjertet. Den beste måten å få ærlige tilbakemeldinger på, mener Lavoie, er å sette av tid til uformelle samtaler med folk. En til en.

Gründeren lister også opp fire spørsmål han mener er egnede for å få frem nyttige tilbakemeldinger:

  • Hvis du var i mine sko, hva ville du endre imorgen? Og hvorfor?
  • Hva hører du at kunder si om virksomheten vår?
  • Hva liker du best ved jobben din? Hva liker du dårligst?
  • Hvordan jeg være med å bidra til at du lykkes?

En annen ting det kan være nyttig å ha i bakhodet, er at det er motiverende for medarbeiderne å se at de tilbakemeldingene de gir faktisk blir vurdert, og kanskje også tatt hensyn til. Det kan gjøre det lettere å gi og få konstruktive tilbakemeldinger også ved en senere anledning.

Powered by Labrador CMS