Nyheter

Servicegrad og utsolgt i hylle

En jevn varestrøm i alle bransjens ledd er en forutsetning for effektiv verdiskapning, tilfredse forbrukere og inntjening i bedriftene

Publisert

Utsolgt i hylle er i stadig større grad en profesjonell «katastrofe» for alle oss som jobber i dagligvarebransjen. Når forbrukeren ikke finner varene sine i butikken er det dårlig service, og tapet av verdi og omsetning er ofte umulig å ta igjen. I gamle dager da dagligvarebransjen hovedsakelig var leverandør av nødvendighetsvarer til et tålmodig folk, var forbrukeren villig til å komme tilbake når varen var skaffet. I dag er handlemønsteret i stadig større grad basert på impuls, preget av mennesker i farten mellom ulike arenaer for livsutfoldelse. Da er mistet omsetning, tapt for evig.I samarbeidet mellom leverandører og handel blir det tradisjonelt fokusert på servicegrad. Det er ofte avtalefestet at den skal være nær hundre, 97% eller 98%.Definisjonen av servicegrad har ikke alltid vært klar nok til å fungere i et strengt regulert partnerskap. Skal det være antall forbrukerpakninger, distribusjonspakninger eller verdi levert i forhold til totalt bestilt? Alternativt: antall komplett leverte ordre, antall komplett leverte ordre til rett tid (+/- 30 min). Videre kan vi tenke oss at definisjonene utvides til å omfatte rett og rettidig medfølgende meldinger/dokumentasjon. Bestillingsatferden kan også påvirke. Gjentatte bestillinger av utgått vare vil trekke ned gjennomsnitt over tid. Ex works eller cip spiller også en rolle. Oppramsingen av de mange faktorer viser hvor sammensatt og komplisert saken er.

Både leverandører og handelsbedrifter er opptatt av å bli best mulig på dette området og finne fram til klare begreper slik at vi kan stille presise krav til hverandre. For å møte dette behovet er det nylig nedsatt et utvalg i regi av ECR Norge som vil legge fram forslag om felles definisjoner i bransjen.

Handelen er tradisjonelt mest opptatt av servicegrad fra leverandør til grossist som naturlig er. For bransjen som helhet er det sannsynligvis langt viktigere hva som skjer på siste ledd. DLFs svenske søsterorganisasjon har fått gjennomført en undersøkelse om kan tyde på dette. Undersøkelsen er naturlig nok gjort blant butikker på den andre siden av Kjølen. Spørsmålet var om årsaken til utsolgt i hylle. Svarene var svært interessante. I 48% prosent av tilfellene er svaret at for lite er bestilt. I 12% av tilfellene er det overhode ikke bestilt. Videre fordeler årsakene seg med 11% på utgått produkt, 8% på annen årsak, 8% på «finnes annet steds i butikken» og 5% på «ikke rukket å fylle på». Bare 5% skyldes utsolgt hos grossist/leverandør og i 3% har leverandøren ansvaret for hyllepåfyll. (Ja, summen blir 100%).

Undersøkelsen er gjort i et annet land, resultatene varierte mellom butikktyper og med varekategorier. Kort sagt: vi skal være forsiktige med å trekke konklusjoner. Men undersøkelsen antyder faktisk at 92% av «utsolgt i hylle» har sin årsak i butikken og at bare 8% skal deles mellom grossistleddet og leverandørene. Selv om vi tar alle mulige forbehold for metode og relevans, må det være tillatt å konkludere med at servicegrad i sisteledd utgjør en svært viktig utfordring og et stort potensiale for effektivisering i bransjen. Minst like viktig som servicegrad fra leverandør.

Powered by Labrador CMS