Nyheter

Sparer millioner på samarbeid

OSLO SENTRUM: Joh-System, Coop, Ica og en rekke leverandører har etablert et samarbeid på transportsiden. En felles kommunikasjonsportal, som skal bli det nye knutepunktet for blant annet bestillinger og betaling, skal gi millionbesparelser.

Publisert Sist oppdatert

Joh-System, Coop og Ica tror på millionbesparelser gjennom et samarbeid om transporthåndtering. Lavere kostnader er hovedmålet til det felleseide selskapet TakeCargo, som assistererende logistikkdirektør Halvor Nassvik i Coop presenterte på årets norske ECR-konferanse.

TakeCargo er den nye felles kommunikasjonskanalen mellom transportkjøpere, transportører og leverandører, og fungerer i praksis som en felles nettportal. Der kan de som deltar i samarbeidet, blant annet bestille varer, utstede fraktbrev, lagre endringer og betale regninger.

- Coop bruker flere hundre millioner i året i transportkostnader fra leverandør til butikk, og disse kostnadene blir ikke lavere, sier Nassvik. Han anslår at Coop sammen med transportørene kan spare rundt ti millioner kroner i året i hovedsakelig it- og administrasjonskostnader gjennom dette samarbeidet.

VINN-VINN

Portalen omfatter alle ledd i transportkjeden, fra leverandør til lager, transportør og butikk. Halvor Nassvik, som også er styreleder i TakeCargo, kalkulerer med at en felles portal vil gi fordeler til kjedene i form av lavere administrasjonskostnader, lavere it-kostnader, bedre styringsverktøy, lavere barrierekostnader ved bytte av transportør og lavere fraktkostnader, samt bedre kontroll på betaling.

- Transportøren vil i tillegg få høyere fyllingsgrad, bedre ruteplaner og mindre miljøutslipp, mens leverandørene får bedre oversikt over bestillingene og ikke minst mer presise leveringer.

ELEKTRONISK

TakeCargo tar hånd om informasjonsutveksling ved gjennomføring av transportoppdrag fra varebestilling til fakturakontroll. For eksempel legges alle forhold som normalt beskrives i et fraktbrev, inn i systemet. Dette gjelder for eksempel hentetidspunkt, vekt, volum, antall paller og krav til gods.

Kommunikasjonen gjennomføres elektronisk, integrert i deltagernes egne it-systemer, eller via web. Transportkjøpere, transportører og vareleverandører kommuniserer så med hverandre via systemet. - Ved integrert løsning registreres informasjonen ett sted i systemet og man unngår dyre dobbeltregisteringer og feil som følger av dette, sier Nassvik, og preiserer at dette er et administrativt verktøy, ikke et samarbeid om selve transportavviklingen.

ØNSKER FLEST MULIG

I tillegg til Ica, Joh-System og Coop, er Hansa, Lerum, Nestlé, Stabburet, Bama og Aass Bryggeri blant deltakerne i prosjektet. I første fase skal systemet benyttes til booking av transport fra leverandører inn til Coops lagre. Stabburet, Nestlè og NorCargo er partnere her. Ica har startet pilotforsøk med NorCargo.

- Vi ønsker at flest mulig både av leverandørene og av transportørene skal være med, sier Nassvik, som etter å ha samlet erfaringer fra Norge, ønsker å ta systemet i bruk internasjonalt.

Powered by Labrador CMS