Lyst på en date med innkjøpssjefen?
Vi vet at mange små leverandører og produsenter synes det er en utfordring å få til et møte med kjedene. Handelsbladet FK hjelper deg!
Du leser riktig, de venter faktisk på deg! Du kan melde din interesse ved å sende oss en epost til speeddating@handelsbladet.no
Krav til deg som deltaker: Du har et produkt eller flere som er beregnet for salg i butikk, og har ikke distribusjon i nevnte kjeder fra før.
Neste speeddating er 12. februar 2009 på Thon Hotel Arena Lillestrøm.
Vi gir deg muligheten du har ventet på!
20.februar 2008Nye leverandører optimister etter dejt
Tredje gangen for arrangøren og kjedene; første gangen for en gjeng håpefulle, potensielle dagligvareleverandører. Speeddatingen med kjedene er blitt en tradisjon. Ingen andre steder i bransjen kan så ferske og entusiastiske leverandører møte så mange kritiske, men interesserte innkjøpere.
Jordfar
- Vi er med på fødselsprosessen og møter potensielle, fremtidige dagligvareaktører allerede før de er inne i kjedene, sier en fornøyd salgs- og markedssjef .omas Johnsen i Handelsbladet FK. Han og kollegene har samlet innkjøpere fra Ica, Norgesgruppen, Statoil, Smart Club og Deli de Luca på ett sted for å gjøre unna en serie femminuttersmøter med leverandører som ikke er inne i noen av kjedene i dag.
- Hele hensikten er å gjøre god butikk bedre ved å sette leverandører som kan skape mangfold i butikkene, i kontakt med kjedene, sier Johnsen.
Leveringsdyktighet
- Det er litt pris som avgjør, men ikke minst pakning og design - og så
leveringsdyktighet, sier John Odden. Han er salgs- og innkjøpssjef på dagligvarer hos Smart Club, og har nettopp fått presentert sjokoladen fra Wessel's Fristelser på Jeløya utenfor Moss.
- Vi er en så liten kjede at vi kan være litt fleksible når vi tar inn slike produkter, fastslår Odden, som godt kunne tenkt seg ti minutter med hver leverandør i stedet for fem.
Emv-vann
Adil Ahmad i firmaet Mikropartner er godt fornøyd etter fem salgsmøter i løpet av 25 minutter. Han selger mineralvann med tanke på å profilere det som kjedenes egne merker.
- Vi er i 12 land, og spesielt har det gått bra i Danmark. Vi er inne hos for eksempel Choice-hotellene og Sodexho, men mener produktet er like aktuelt for dagligvare- og servicehandelen, sier Ahmad.
Han viser til den eksplosive utviklingen i salget av flaskevann i butikkene. - Vi vet at dagligvarebransjen har prispress. Men her finnes det en mulighet som kjedene kan utnytte bedre også med egne premiumprodukter, mener han.
Ahmad deler vanntilbudet i fire: Vann fra springen, filtrert vann, kildevann og naturlig mineralvann. Vannet fra Mikropartner hører til den siste og mest eksklusive kategorien. Hittil har ikke de norske kjedene klart å etablere seg med egne merkevarer i premium-segmentet, ifølge Adil Ahmad.
Mer eller mindre klare
Alt er klart med strekkoder og Resirk, og varene kan leveres fra norsk lager i løpet av 48 timer. På det området representerer Ahmad det ene ytterpunktet blant speeddaterne. Noen har produktene helt klare; andre får beskjed fra kjedene om at hvis de skal inn i butikk, må de gjøre en jobb innenfor for eksempel emballering og leveringssikkerhet.
- Ta for eksempel Statoil, som er flinke til å selge menyer. Hva om de profilerte seg selv med sitt eget vann som en del av menytilbudet? spør Adil Ahmad.
Om han har rukket å overbevise noen av kjedene, finner du snart ut i en butikk nær deg.
Georg Mathisen 20.februar 2008 Nano for miljøet
Odd Jørgen Røland i Percenta Norge selger en lang rekke produkter som er basert på nanoteknologi - teknologi helt ned på atom-nivå. Væske som forsegler bilen, for eksempel: Etter at bilen er vasket, kan den forsegles, og de to neste årene kan den vaskes stort sett helt uten såpe. Eller tekstilforsegling, forsegling som gjør at brannfarlige materialer ikke kan ta fyr - eller ganske enkelt en svamp som bruker nanoteknologien til å gjøre rent uten såpe, bare ved hjelp av rent vann. 70 kroner for en tipakning med svamper, forteller Røland.
- Det største problemet er at det virker nesten litt «TV-Shop», litt for godt til å være sant, smiler han, mens kollega Bjørn Halvor Kvilhaug demonstrerer en motorsykkelhjelm som er nano-forseglet slik at regnvann preller av visiret.
Det dyreste av produktene fra Percenta er flis-forsegling. Gatekjøkkenkjeden Bergby's har testet det ut på gulvet. - Det er en investering, men da sparer man 90 prosent av såpen de neste ti årene, i tillegg til arbeidstimene, sier Odd Jørgen Røland.
Georg Mathisen 14. februar 2007
Gi oss noe nytt
LILLESTRØM: Kjedene blir bombardert med forespørsler fra små leverandører som vil ha hylleplass. Skal du inn i butikk, er talen klar: - Tilfør butikkene noe nytt, med et unikt og annerledes produkt. Og kom forberedt. Ha strekkoder, merking, pris og distribusjon på plass.
Lena S. Heckendorn
Å få hylleplass i dagligvaren er en utholdenhetsprøve, hevder små leverandører. Kanskje ikke så rart. Trykket på kjedene er enormt. - Vi blir bombardert med forespørsler, sier Bjørn-Helge Vik i Statoil, som var én av fem kjeder på årets Speeddating med små leverandører - i regi av Handelsbladet FK.
Skal du som leverandør få foten inn døra, er første bud at du har et helt unikt produkt som ikke finnes i butikken fra før. - Det bør helst være noe vi savner i vårt sortiment. En nisje som skiller seg fra det som allerede fins på markedet. Det nytter ikke å ta opp kampen med Stabburet på leverpostei for eksempel, sier Stig Thorkildson i Ica.
Kolbjørn Jacobsen i Norgesgruppen presiserer at om kjedene skal ta inn et nytt produkt, så må et annet ut. - Hyllene er fulle. Derfor må man satse på noe nytt, et produkt i tiden. Finnes produktet derimot fra før, bør kvalitet og pris være bedre enn det eksisterende, sier Jacobsen til Handelsbladet FK.
EAN OG STREKKODER
Frode Kristensen i Matmerk mener kjedene er blitt flinkere til å åpne for de små, men påpeker at de også stiller strengere krav med henhold til levering, sporbarhet, distribusjon og logistikk. - Feilen mange små gjør, er at de gaper for høyt til å begynne med. De ser ikke konsekvensen av å skulle levere til en hel kjede, sier Kristensen.
- Og kommer du først inn må alt være riktig i forhold til strekkoder, paller, jevn levering og jevn kvalitet, tilføyer han.
Norgesgruppen understreker at det er viktig å sette seg inn i kjedens krav til produkter før man ber om et møte. - Sørg for å være registrert med EAN-nummer, ha strekkoder klare og merk produktene riktig. Vi er åpne for å se på det meste, men da bør alt sånt være ferdig, så det blir enklest mulig for oss å si ja eller nei, sier Kolbjørnsen.
LEVERING
Produksjonskapasitet og levering er også viktige kriterier for kjedene. Statoil tar for eksempel ikke inn produkter som i utgangspunktet ikke kan leveres til alle stasjonene. - Distribusjonen bør også være i orden. Det samme med markedsføring av produktet. Vi har ikke kapasitet til eller interesse av å bruke tid på å ordne sånne ting, sier Vik.
På levering av lokalmat er dagligvarekjedene noe mer fleksible i forhold til antall butikker. - Lokalmat er alltid interessant å se på, også i forhold til regionale leveranser. Vi vet at mange ikke kan levere til hele kjeden, og baserer derfor mye av det på frivillig sortiment, sier Kolbjørn Jacobsen i Norgesgruppen
Disse produsentene deltok:
Sports Nutrition+ AS, Prontoforno AS, Normann AS, G.O. Johnsen AS, Valika Import Eksport Engros AS, Gourmetcompagniet AS, Inspirasjon Forlag AS, SCC AS, Søndre Bjerkerud, Gaalaas Røkeri AS, AK. Grieg Norge AS, Karlsen IT Konsulentservice, Bleporten Fritidskjøtt AS, Cross Country Herbs AS, Kvalitetsfrukt BA, Yggdrasil Norge, Lerøy Haarberg AS, The Cookie Company AS, Intercard AS, Vågsholt Gård, Smack AS, Eiker Gårdsysteri A/S, Hådi Spekeskinke, Rørosmat, HH Engros AS, Gudbrandsdalsmat BA, Amicus, VesterålsMat BA, BVA Brannvernanlegg AS.
Disse kjedene deltok: Deli de Luca, Ica Norge, Norgesgruppen, Smart Club, Statoil Norge AS.
16. februar 2006
Speeddating hvert år
LILLESTRØM: I løpet av to og en halv time fikk 20 småskalaprodusenter presentere seg for innkjøperne i Ica, NorgesGruppen, Smart Club og Deli de Luca. Handelsbladet FK har tatt initativet til møteplassen mellom handelen og produsentene. - Kjempebra, sier innkjøpssjef Svein Bekkelund i NG.
Lena S. Heckendorn
Speedating, har Handelsbladet FK kalt det. 20 småskalaprodusenter fikk fem minutter hver med innkjøpsavdelingene i de fire deltakende kjedene. Før lunsj hadde dermed Ica, NorgesGruppen, Smart Club og Deli de Luca avholdt tilsammen 80 møter.
- Dette har vi spart flere dagers jobb på, og vi har hatt flere produsenter innom som absolutt er interessante å gå videre med. Det er Svein Bekkelund, Kjetil Dyreng og Terje Krokdal i innkjøpsavdelingen til NorgesGruppen alle enige om.
EMV
Sjokolade, saft, juice, bacon, sopp, spekepølser av reinsdyr og økologisk honning var blant produktene kjedene fikk se på. Deli de Luca er sikre på at flere produkter får hylleplass i deres butikker. - Ja, vi har knyttet gode kontakter. Vi vil ta inn flere av produktene, enten som private label eller som merkevarer, sier Thor Johansen i Deli de Luca.
Også Ica og Smart Club er svært positive. Gunnar Syversen i Ica lover oppfølging til alle som var innom. - Ja, nå tar vi med oss produktene til de respektive ansvarlige i kjeden, sier Syversen.
Tørrvaresjef Peter Håkansson i Smart Club synes også det var overraskende bra kvalitet på dem som presenterte seg. - Det kunne godt vært enda flere leverandører, sier Håkansson.
- I en hektisk hverdag får en ofte ikke tid til å møte alle som tar kontakt med oss. Mye renner ut i sanden, men her er du i rett modus og får møtt mange på en gang. Og når du også får møte gründerne, i stedet for en selger, så blir det et annet engasjement rundt det, legger han til.
ÅRLIG ARRANGEMENT
Handelsbladet FK ønsker å skape en fast møteplass for småskalaprodusentene og kjedene, og gjøre speeddatingen til en årlig event. - Dette er genialt for alle parter. Her sparer både kjedene og produsentene masse tid, og man får en dialog i en hyggelig og tilrettelagt ramme, sier Frode Kristensen i Matmerk. Sammen med Lokalmat BA stilte Matmerk opp for å hjelpe leverandører med alt fra rådgivning om kjedeforhandlinger til distribusjon.
- Fra vårt ståsted er dette et veldig riktig arrangement, sier Bernt Ellingsen i Matmerk.
Og kjedene er alle klare for å stille opp igjen. - Ja, vi kommer igjen til neste år, lover Bekkelund.
UNIKT
Småskalaprodusentene, som er vant til å slite med å komme i kontakt med kjedene, var også udelt positive. - Dette gikk fort og smerteløst, sier Joachim Førster i Østlia Gårdsprodukter i Kautokeino.
- Det er kjempebra å samle kjedene på samme plass. Dette er en mye enklere måte å komme i kontakt med dem på. Når du har fått møtt dem og snakket med dem, er det også mye enklere å ta kontakt igjen senere, sier John Anders Lifjell i Arctic Rein og Vilt.
- Dette er en unik måte å profilere seg på, sier Elisabeth Maarud i gourmetsopp.no.
- Her burde alle kjedene vært, sier Per Kaarbø i West Chokolade Import.
- Vi ville brukt lang tid på treffe riktig folk i kjedene. Nå fikk vi også tilbakemelding på hvilke spørsmål vi kan forvente oss i dialog med kjedene, sier Espen Kolberg i Cembo Production.
De synes ikke fem minutter var for lite. - Greier man ikke å presentere produktet sitt på fem minutter, så greier man det ikke på en time heller, sier Petter Sørra i Cembo.
De lanserer en ny funksjonell energidrikk under navnet «Gnist» til sommeren.
Disse produsentene deltok:
34 South AS, Arctic Rein og Vilt AS, Art Nor AS, Bonne Bell AS, Bærgården Østre Enger, Cembo Production, Drammens-Drops AS, Fevang Pålegg & Bacon, FoodMan AS, Georgia - Pacific, Global Catering Ltd., Gourmand NV/SA, Gourmetsopp.no, Noramix Trade AS, Røisilien Produkter I. Øien, Smack AS, Tromspotet A/S, Valldal Grønt A/S, West Chokolade Import AS, Østlia Gårdsprodukter.
Disse kjedene deltok:
Ica Norge, NorgesGruppen, Smart Club, Deli de Luca.