Nyheter

Spillkort gir nærbutikker håp

STJØRDAL: Snart kan butikkundene handle spill fra Norsk Tipping på samme måte som de kjøper melk og brød. Det er bakteppet for et pilotprosjekt som ifølge planen starter i 2008.

Publisert Sist oppdatert

Kjedesjef Torbjørn Meland i Norsk Tipping presenterte spennende planer for kjøpmenn på regionkonferansen til Merkur i Stjørdal. Planen er at produktkort med spill fra Norsk Tipping skal selges i butikken på lik linje med andre varer. I kassen blir produktkortet skannet inn og betalt sammen med dagligvarene.

- Prosjektet er så nytt at vi ikke har konkret vurdert hvem som eventuelt vil få tilgang til et slikt produkt, sa kjedesjefen til Merkur-kjøpmennene, som dermed øynet et håp om å få selge spill uten å være kommisjonær for Norsk Tipping.

Norsk Tipping vurderer flere nye tiltak, både for å få opp omsetningen og for å demme opp for kritikken selskapet har fått i senere tid. Det vurderes blant annet at kunden selv kan få øremerke hvilket formål deler av overskuddet fra spillet skal gå til. Et annet tiltak som er til vurdering, er at det ikke lenger skal være mulig å spille uregistert. Dette er et tiltak for å få kontroll med svart omsetning og kjøp av uregisterte gevinster. I dag er det 10 prosent av omsetningen som spilles uregistrert.

STERK KRITIKK

Norsk Tipping har fått sterk kritikk fra butikker i distrikts-Norge etter nye krav til omsetning for kommisjonærer. Norsk Tipping har i dag 3 960 kommisjonærer, og om lag 300 er i faresonen. Spesielt utsatt er Merkur-kjøpmennene, som til nå har en egen kvoteordning. I forrige uke var det et møte mellom Merkur og spilleselskapet, og 16. mai skal ledelsen og representanter for Merkur-styret ha et møte med toppledelsen i Norsk Tipping. Samtidig pågår et betydelig lobbyarbeid mot politiske miljøer for å få til en politisk løsning.

Norsk Tipping har en 12-punkts vurderingsliste for nye kommisjonærer, og krav til forventet spilleomsetning og egen vareomsetning står sentralt på listen.

- Ønskekommisjonæren vår har et varesalg fra 35 millioner kroner og oppover. Da er det så mye kunder i butikken at markedet er der allerede. Eller det kan være en kiosk som ligger slik til at den fanger opp kundene kjøpmenn, som får 7,5 prosent av salget i kommisjon, er det å få spill fra Norsk Tipping et sterkt ønske. Samtidig bidrar spillekunder også til mer salg av andre produkter.

Interessen for Norsk Tipping og kommisjonærplanene var mildt sagt stort under regionkonferansen. Så stort at kjøpmenn på spillejakt fikk et eget særmøte med kjedesjefen etter konferansedagens slutt. Der ble både ønskene og frustrasjonene luftet.

fra butikken, sier kjedesjef Torbjørn Meland til Handelsbladet FK.

MINSTEKRAV 20 000

Kravet til kommisjonærene innebærer en spillomsetning i dagligvaren på minst 20 000 kroner per uke, mens kioskene må ha spillomsetning på minst 25 000 kroner. Merkur har gjennom en kvoteordning hatt et minstekrav på 8 000 kroner, men det er en ordning som er under betydelig press. For

Powered by Labrador CMS