Nyheter

Stengt tunnel får store følger

Oslofjordtunnelen forblir stengt på ubestemt tid. Det betyr økte miljøutslipp, økte kostnader og - på sikt - dyrere varer ut til forbruker.

Publisert Sist oppdatert

Oslofjordtunnelen er av sikkerhetshensyn stengt for kjøretøyer over 7,5 tonn i overskuelig fremtid. Det ble klart på en pressekonferanse i regi av Statens Vegvesen tirsdag.

Stengingen har vært et betydelig problem for dagligvarebransjen og mange flere. Etter det Handelsbladet FK erfarer, belastes veinettet gjennom Oslo med over 1 000 flere tunge kjøretøy daglig etter at tunnelen ble stengt for dem i juni i år.

Nå etterlyser bransjen alternativer.

– Kunne man tenke seg å gjenopprette fergeforbindelsen Drøbak-Hurum for dem som er ekskludert fra å kjøre gjennom tunnelen? Den må i så fall subsidieres slik at ikke løsningen blir dyrere enn om man hadde kunnet bruke tunnelen. Eller kunne man tenke seg å ta opp diskusjonen om bro igjen? spør Sven Bugge i Leverandørenes Utviklings- og Kompetansesenter (LUKS), som mener det haster å finne alternative fraktruter.

– Hva er de konkrete følgene av en stengt Oslofjordtunnel?

– Følgene er enkle. Man må trolig øke antall tunge kjøretøy for å frakte samme mengde gods, det blir økt forurensning og økt press på et allerede sterkt belastet veinett inn til og rundt Oslo. Det vil også bety økte kostnader, som til syvende og vil gå ut over lommeboka tl forbrukerne, sier Bugge.

Powered by Labrador CMS