Nyheter
Stort produkt fra landets mins
RØYKEN: Sørlandschips fra Norges minste chipsprodusent! Dette er slagordet Charles Pettersen AS bruker i sin mediareklame, men selv om fabrikken vest for Kristiansand er landets minste, så er produktet en god nr. tre på markedet etter Kims og Maarud.
? Vi var først ute med kettle-chips ? den tykke variaqnten basert på uskrelte poteter. Selv om vi ikke lenger er alene på markedet, vil vi ikke være like konkurrentene hverken på smak eller utseende, og legger i forbrukerkommunikasjonen vekt på å være anneledes, sier markedssjef Morten Fredriksen i Charles Pettersen.
TilfeldighetKristiansanderen Terje Markussen snublet tilfeldig over potetchips-typen på et privat besøk i Canada. Han tok med seg smaksprøver hjem og fikk tre kamerater, med dagens fabrikksjef Leif Arne Bjerland i spissen, til å tenne på idéen.Én million i investeringskapital ble stablet på bena. Llisensrettigheter, maskinelt utstyr og faglig ekspertise ble kjøpt og innleid fra Canada, og høsten 1990 var man igang.
DugnadPenger til salgsapparat og markedsføring hadde man ikke, men med iherdig dugnadsinnsats fra familie og venner og gunstige avtaler med en håndfull selgere, fikk sørlandschipsen bokstavelig talt ben å gå på.Med stor entusiasme gikk selgerne løs på» lokale dagligvarekjøpmenn, kiosk- og bensinstasjoneiere. Der hvor kundesiden stilte seg litt avventende til produktet, sendte gründerne ut innsatsvillige provokatører. Nølende detaljister bestemte seg raskt når de stadig fikk spørsmålet: «Har dere ikke Sørlandschips»?
Solgt til rett tidFredriksen forteller at det lille industrieventyret vokste jevnt og trutt frem til 1997. Da begynte det å butte imot, først og fremst på grunn av et for svakt salgs- og distrtibusjonsapparat.? Det var på dette tidspunkt Charles Pettersen AS kom inn i bildet, forteller Morten Fredriksen.? Vi var et importørfirma innen sjokolade og sukkervarer på utkikk etter et nytt ben å stå på. Hvorfor ikke kjøpe en fabrikk med tipp topp utstyr, et skolert og innsatsvillig personell og et produkt som representerte noe nytt i firmaets tilbud til en godt innarbeidet kundegruppe?Ved overtagelsen i 1998 forteller Fredriksen at salget av Sørlandschips på vei nedover. ? Det var behov for en ny giv. Det første vi gjorde var å endre designet slik at den ble friskere og mer i pakt med tiden, samt at vi la opp til en helt ny markedsstrategi for produktet.? Omleggingen som fant sted i 2000, ga et omgående løft, sier markedssjefen. Siden har salget gått bratt oppover, fra 18 millioner kroner til 68 millioner i fjor hvorav. To tredjedeler selges gjennom dagligvarehandelen. Og produktet står i dag for 45 prosent av selskapets 2004-omsetning på 154 mill. netto. Resten fordeler seg på importert sjokolade og kjeks med blant annet Frisk-pastiller, sjokolade fra Lindt, Ritter Sport og karameller fra svenske Karamellpojkarna.
Fire varianter holderSørlandschips leveres i dag i fire varianter. Havsalt er den klart største. De øvrige er créme fraîche, paprika og fra 1. februar den nye varianten: havsalt krydret med sitronpepper, som erstatter kanadisk barbecue. Tanken bak det nye produktet var å lene seg på bestselgeren, og smakspaneltestene har vært meget positive. ? Forøvrig er det vår policy å holde oss til fire varianter og etter to-tre år å erstatte den varianten som selger dårligst med en ny. Vi har stor tro på en fortsatt god utvikling for Sørlandschips og synes vi er flinke på mediatrykk med kjappe, friske reklameinnslag. Med «minst og annerledes» skiller vi oss ut, sier Morten Fredriksen.
Øker popularitetHavsalt er den største varianten av Sørlandschips og har 100 prosent distribusjon i dagligvarehandelen, mens de tre andre varantene ligger mellom 40 til 60 prosent.Rundt 15 prosent av det totale chipsmarkedet er kettlechips. Av dette er Sørlandschips' andel hele 75 prosent. Markedssjef Morten Fredriksen i Charles Pettersen AS har tro på at kettlechips-andelen i løpet av de nærmeste to-tre årene vil øke til 25 prosent.